сп. National Geographic - Октомври 2018
National Geographic KIDS - Октомври 2018

Черна дупка

1.4.2014 г.

Знаете ли какво всъщност е „черна дупка“? Нека разпръснем мрака на незнанието ви.

Нашата звезда, Слънцето, ще издъхне тихо. Спрямо звездните мащаби масата му е около средното ниво и когато след около 5 млрд. години изгори и последното си водородно гориво, външните му пластове ще се разнесат в Космоса и в крайна сметка ядрото му ще се свие и ще се превърне в т.нар. бяло джудже.

Смъртта на звезда, десет пъти по-голяма от Слънцето, е далеч по-драматична. Избухването на свръхнова ще изхвърли в Космоса външните пластове. Междувременно гравитацията смачква ядрото в неутронна звезда - въртящо се кълбо с диаметър около 20 км. На Земята парченце от неутронна звезда колкото бучка захар би тежало един милиард тона; гравитационното притегляне на неутронната звезда е толкова силно, че ако изпуснете на повърхността й желиран бонбон, сблъсъкът ще генерира енергия като от атомна бомба.

Това обаче е нищо в сравнение с предсмъртните гърчове на звезда с двайсет пъти по-голяма маса от тази на Слънцето. Дори на всяка милисекунда от цялото съществуване на Вселената да взривявате по една бомба като тази над Хирошима, пак няма да достигнете енергията, освободена през последните мигове от гибелта на звезда гигант. Ядрото й пропада навътре. Температурите достигат 55 млрд. градуса. Смазващата мощ на гравитацията е неудържима. Атомите се разпадат на електрони, протони и неутрони, а тези миниатюрни частици биват смилани на кварки, лептони и глуони. И така нататък - все по-миниатюрни, все по-плътни, докато...

Докато... никой не знае какво става после. Когато се опитват да обяснят това титанично явление, и двете основни теории, които управляват механизмите на Вселената - общата относителност и квантовата механика, просто полудяват.

Звездата се превръща в черна дупка.
Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Април 2014