сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Орли маймунояди

1.2.2008 г.

Неконтролируемото изсичане на горите заплашва да унищожи популацията на една от най-големите грабливи птици в света. Хората вече започват да осъзнават тази опасност.

Ако безвъзвратният преход на един животински вид от рядък към изчезнал би пробил дупчица в тъканта на нашата планета, колко ли ще е голяма дупката от загубата на орела маймунояд?

Всички живи същества, включително растенията, помагат за въртенето на невероятно сложните колелца от механизма на биосферата. Но загубата на тази величествена птица би откраднала част от магията на света. С двуметровия размах на мощните си криле тя се носи из джунглите на Филипините, промушвайки се през заплетените клони с неочаквана ловкост.

Същите еволюционни адаптации, които са направили този орел великолепен, са го превърнали и в една от най-застрашените грабливи птици на планетата. Тъй като не си съперничи за плячка с тигри, леопарди, мечки или вълци той е кралят на джунглата на Филипинския архипелаг (единственото място, което обитава). Разполагайки се в празната екологична ниша, той пораснал до дължина 1 м и тегло до 6 кг. За да изхранва себе си и единственото малко, което отглежда всяка година, една гнездяща двойка се нуждае от 70 до 130 кв.км гора, в която да намира достатъчно плячка - бозайници като летящите лемури и маймуните, змии и други птици. „Островите са били изцяло на разположение на птиците, поради което те са станали толкова големи - казва филипинският биолог Хектор Миранда, който задълбочено е изучавал орлите. - Но има и обратна страна, защото гората, която ги е създала, вече е на изчезване."

И наистина със скоростта на обезлесяване във Филипините, която е сред най-високите в света, популацията на орела е намаляла едва до няколкостотин гнездящи двойки. Но загрижеността за опазването на природата на архипелага расте. Поредицата от унищожителни наводнения и кални свлачища през миналото десетилетие убеди филипинците, че загубата на горите засяга не само дивите животни, но и хората. През последните години в страната бяха създадени нови резервати. Един от тях - „Кобуайя Форест" с площ 7000 хектара - е специално предназначен да опази орлите. И в опит да спре по-нататъшното намаляване на популацията им фондация „Орел маймунояд" на о-в Минданао си е поставила за цел да образова филипинците относно птицата, обявена за национална емблема през 1995 г.. Междувременно посетителите в информационния център на фондацията могат да видят над десет орли, някои от които били спасени, след като попаднали в капани или били простреляни. 21 птици са отгледани като част от програмата за развъждане, чиято цел е един ден да освободи орлите обратно във възстановените им местообитания на Филипинските острови. Дали тези усилия ще са достатъчни? Може би.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Февруари 2008