сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Сувенири от далечни страни

1.3.2014 г.

Скрити в музейните хранилища, събираните от учени и изследователи екземпляри са красиви и познавателни

След това идват витрините - цели 230 на брой. Херметични, правени по поръчка домове с контролиран климат за десет милиона мекотели. Много от тях били събрани от експедиции до далечни страни, водени от хора като Ърнест Шакълтън, Мериуедър Луис и Уилям Кларк, Гифърд Пиншоу и Уилям Бартрам.

Намираме се в Академията за природни науки във Филаделфия. Стигнахме до тази колекция през две други, на половин стълбище нагоре от ентомологията с нейните препълнени чекмеджета със скарабеи и 4 млн. други буболечки, докарани от всички страни на света, и покрай подбрани палеосъкровища - девонски ръкоперки, зъби на мастодонт, притежавани от Томас Джеферсън, и плочи от скелет на ихтиозавър от Англия.

Ако се замислим за откривателството, сякаш цялата слава се пада на изследователската работа на терен. Но намирането на екземпляр сред природата е само първата стъпка. Останалото се случва тук, в невидимите дълбини на музея, сред старателно обгрижваните колекции. Тук видовете получават описание, име, етикет и място в каталозите, често десетилетия след като са били събрани. Тук учените извличат нови тайни от стари растения и животни, като всеки мъртъв екземпляр крие уникален живот от физически, молекулярни и изотопни данни за всичко от еволюцията до екологията, медицината и миграциите.
Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Март 2014