сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Завръщане в рая

1.1.2014 г.

Преди 17 години фотографът Дейвид Дубиле бил омагьосан от един риф в Тихия океан. Наскоро се върнал там, за да види дали това вълшебно, но и уязвимо място е оцеляло.

В царството на Тихия океан съществува княжество на коралите, наречено заливът Кимбе. „Това е отделен свят - казва фотографът Дейвид Дубиле, - по-чуждоземен от космическите дълбини." За разлика от студения Космос той живее и диша, а в неговата вселена има галактики от риби и коралови образувания, импозантни като избухването на супернова. Заливът е разположен на брега на Нова Британия в Папуа Нова Гвинея. Сложни геологични процеси (районът е разположен над мястото на колизия между две тектонски плочи) са изваяли пейзаж от вулкани, тесен крайбрежен шелф, който се спуска в дълбока 2 километра бездна, и подводни планини, в хода на хилядолетията увенчани с рифове.

Преди 17 години Дубиле прекарал 8 дни в Кимбе, за да снима, и това преживяване породило копнеж да се върне пак. Тази страст се родила от спомена за подводен рай със сребристи рибни пасажи, ливади от червени корали горгона и кристално чиста вода. Дали раят е останал непокътнат - питал се той.
Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Януари 2014