сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Нашият наторен свят

1.5.2013 г.

Ако не внимаваме, земеделието може да разруши планетата. Ето как можем да отгледаме цялата ни необходима храна с по-малко химикали.

N. Азот. Атомно число 7. Това е ключът към изобилието в нашия пренаселен и гладен свят.

Без този елемент механизмът на фотосинтезата не може да функционира - няма как да се образуват протеини и никое растение не може да израсте. Царевицата, пшеницата и оризът - бързорастящите култури, от които зависи оцеляването на човечеството - са сред най-големите гладници за азот. Всъщност имат нужда от повече, отколкото природата може да предложи.

Огромни заводи улавят инертния азот от атмосферата и го принуждават да сключи химичен съюз с водорода от природния газ и така да се получат реактивни съединения. Азотните торове - всяка година по света се използват над 100 млн. тона - подхранват изобилните реколти. Без тях човешката цивилизация не би съществувала в настоящия си вид. Просто почвите на планетата няма да могат да родят достатъчно храна, за да осигурят обичайното меню на всичките 7 млрд. души. Всъщност почти половината от азота в телата ни идва от някой завод за торове.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Май 2013