сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Да ги върнем към живот

1.4.2013 г.

Възкресяването на изчезнал вид вече не е фантазия. Но дали е добра идея?

На 30 юли 2003 г. група испански и френски учени възкресиха изчезнало животно - само за да го видят как изчезва отново.

Полученият от тях индивид беше дива коза, позната като букардо, или пиренейски планински козел (Capra pyrenaica pyrenaica) - едро, красиво създание с тегло до 99 кг и дълги, леко извити рога. Хилядолетия наред тези кози живели във високите части на Пиренеите - планинската верига, която разделя Франция и Испания.

После дошли хората с пушките. В продължение на няколко века ловците намалявали популацията на букардо. През 1989 г. испански специалисти направили проучване и заключили, че са оцелели едва десетина индивида. Десет години по-късно останал само един представител: женска, която били нарекли Селия. Екип от националния парк „Ордеса и Монте Пердидо" уловил животното в капан, закопчал на врата й нашийник с радиопредавател и я пуснал отново на свобода. Девет месеца по-късно Селия умряла и букардо официално се наредили сред изчезналите видове. Но клетките на Селия били още живи - съхранявани в лабораториите в Сарагоса и Мадрид.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Април 2013