сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Великолепните листа

1.2.2013 г.

Понякога шедьоврите са окачени в музеите. Друг път висят от клоните на дърветата или обгръщат фино стъбълце.

Всички сме държали листа, дивили сме се на есенните им багри, яли сме ги, изгребвали сме ги, търсили сме сянката им. Тъй като са навсякъде, е лесно да ги вземем за даденост.

Но дори и тогава, те продължават с единствената си задача: да превръщат светлината в живот. Когато слънчевите лъчи попаднат върху зелените листа, вълни в зеления спектър се отразяват обратно към очите ни. Останалите вълни – червените, сините, индиговите и виолетовите – попадат в капан. Листото е пълно с килийки, осветени от събраната светлина. В тези светещи стаи листото улавя енергията на фотоните и я превръща в захари, от които са изградени растенията, животните и цивилизациите.

Хлоропластите, подхранвани от слънцето, водата, въглеродния диоксид и хранителните вещества, извършват работата вътре в листата. Без тях растенията щяха да бъдат като всички нас – да ядат това, което намерят. Вместо това те просто протягат зелените си длани и си улавят светлина.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Февруари 2013