сп. National Geographic - Декември 2016
National Geographic KIDS - Декември 2016

Чудати динозаври

1.12.2007 г.

Намерените вкаменелости разкриват как еволюцията е развила у някои динозаври чудати черти – от черепи с формата на кубе до сърповидни нокти.

Намерените до XIX в. кости от динозаври били приемани за останки от дракони, чудовища или гигантски жертви на библейския потоп.
След още два века трупане на палеонтологични данни тези останки вече изглеждат по-странни от която и да е измислица и стават все по-необичайни. Всяка година биват откривани десетки нови видове; напоследък Китай и Аржентина са горещите точки, където са концентрирани поразителни нови находки. Съзерцавайки причудливите вкаменелости, открити наскоро, човек неизбежно се пита какво ли е имала предвид природата. Каква е ползата, да кажем, от непохватните двуметрови предни крайници на Deinocheirus, завършващи с три огромни нокътя? Или, като стана дума за крайници - какво е целяла с единствения ноктест пръст, с който гордо завършва всеки от маломерните предни крака на Mononykus?

Господството на динозаврите на земната суша се установява преди около 200 млн. години и продължава до внезапното им изчезване 135 млн. години по-късно. Този огромен период от време е трудно понятен за човешкия мозък, придобил днешната си форма в организма на Homo sapiens преди по-малко от 200 000 години и започнал да оставя писмени паметници и да създава градове преди по-малко от 10 000. Първите динозаври - дребни, леки, двукраки месоядни - се появили през триаса (първия от трите периода на мезозойската ера), когато Земята имала само един гигантски континент - Пангея. През юрския период, когато динозаврите достигнали разцвета си, Пангея се разцепила на две части - Лавразия и Гондвана. През късната креда формите на континентите наподобявали сегашните, макар и да били по-малки заради по-високите морета, а Индия все още била остров, който напредвал към Азия и предстояло да се сблъска с нея, създавайки Хималаите. Светът добивал днешния си облик: надигали се Андите и Скалистите планини; вече се били появили цъфтящи растения, а с тях и пчели. Мезозойският климат като цяло бил по-топъл и по-влажен от сегашния и благоприятствал буйния растеж на папрати и сагови растения и гори от вечнозелени дървета, гинкго и дървовидни папрати близо до полюсите; растителноядните динозаври станали огромни, хищниците също.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Декември 2007
banner300x250
Коментари
kostadin
22.11.2009
Като гледам всички тук обичаме динозаврите,и аз искам да изочавам палеонтология но зависи от будещото ми така обичам динозаврите от 12 години а сега съм на 14 списанието издава интересни статии за фосилизацията прайсторичаската ера която влучва-триас-юра и креда преди 225 милиона години се появили първите динозаври за мен това е по ценно от всичките пари и злато на света-това е науката бъдете готови и за откития в България ........
alhimika
16.11.2009
Палеонтологията като наука е сравнително млада.Когато хората са намирали кости от динозаври те са ги свързвали с митологични същества защото не са знаели за процесите на еволюция и,че са живели други биологични видове преди да се появи вида homo sapiens или съвременния човек.А поверията и митовете най-добре е обяснявал заобикалящия свят на тези хора и така те са разбирали природните явления. Относно предните крайници на динозавара те са му служили в процеса на улавяне и разкъсване на жертвата.Предполага се,че динозаврите хищници са биле с малки размери и малките размери са благоприятствало тяхната пъргавост и подвижност.Но най-едрите видове са били тревопастните.Размерите са били в корелация с храната,която приемат-растителната.Тъй като растителната храна е богата на целулоза в стомасите на тия видове е имало много прокариотни бактерии,които са разграждали целулозата до монозахарида-глюкоза,който е бил техния основен източник на енергия. Ако се върнем назад в еволюцията ние ще видим,че естественият отбор и еволюцията са изградили в животните уникални преспособления,помагащи им в борбата за оцеляване сред другите видове.И най-вече запазване на индивида и запазване на вида като цяло.
sagapao
11.10.2009
сега като эапочнат всички да се правят на най-големите моэаци в областа на палентологията чувай само но поне эа едно са прави дино-пичовете са номер1
Ivana
13.09.2009
Чудна статия. Дано и човечеството има късмет да оцелее толкова милиони години както динозаврите. Като цяло появата на живота на планетата ни е интересен, а още по-удивително е появата на тези огромни същества живяли тук където в момента сме ние.
Trifon
04.09.2009
много ме заинтересова тази статия аз имам много книги за динозаврите и се надявам да има повече такива статии и броеве
ilia
08.03.2009
iakkkkokokoko
sa6ko
04.03.2009
az sam nai golemia fen na dinozavri i sega 6te y4a za profesqta palentoog
кръстев
17.12.2008
България е приемственик на едни много други Български държави-по този повод,бихме могли да изу4им първо собствената си история,а след това,да бъдем взискателни към динозаврите,които изобилстват под някаква конкретна форма в преданията ни.Което съвсем естествено ни напомня,4е Науката в днешния си вид еапсол=тно не адекватна.Относно 19 век-това все пак е Български духовен,освободителен, Велик век
wildhorse
24.06.2008
Аз много обичам динозаврите и тази статия е страхотна.Колкото до списанието - да,малко скъпичко е,обаче е много хубаво и освен това е 5 лева,а "Уинкс" нещо стана 5.99 лева...
tihomir4ott
09.04.2008
dinozavrite sa mnogo qki
Мария Маринова
30.03.2008
Много интересна статия.картинките и снимките на фосили също допринасят за въздеиствието и.надявам се и в бъдещи броеве да има статии свързани с палеонтологиятa.
Dark devil
12.03.2008
Много хубава статия.Имам този брой и прочетох всичко за динозаврите
Денчо
11.03.2008
Абе масиаказаврите имат май по-извити зъби, но си го бива. Аз много обшичам динозаврите харесвам това списание.
simonman
03.03.2008
Не е лоша,но имам няколко забележки!
koksi
02.03.2008
mnogo interesen material
marinelka
22.02.2008
abe hora saglasna sam s tova ,no neka 4etem i ne6to po,koeto ne sme 4uvali tova sa elementarni ne6tA
Янина
17.02.2008
Много интересна статия.картинките и снимките на фосили също допринасят за въздеиствието и.надявам се и в бъдещи броеве да има статии свързани с палеонтологията и геологията.
simonkita
17.02.2008
stra6ni4ka kartinka
Stanislav
13.02.2008
spisanieto e mnogo skapo no e interesno:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D: mnogoooooooooo
vIkIt0
14.01.2008
skapo spisanie no interesno
бад боъ
09.01.2008
dinozavirite sa chudesni i velikolepni jivotni
smiliqna
31.12.2007
mnogo e hybava tazi statiq na men mnogo mi haresva na vas neznaq no mnogo e interesna tozi broi e mnogo hybav i interesen drygiqt cxte e mnogo po hybav gigyrno
martin
30.12.2007
Нищо лично но претположениата ми за тази статия са много добри аз лично харесвам много динозаврите даже имам колекциа.
васко
30.12.2007
Харесвам тази статия и мисля че можете да напишете и по добри статий от сегашната.
vania
28.12.2007
макар,че енциклопедиите предлагат материали за динозаврите те не могат да се сравнят с професионалния материал на NG( Те ми помогнаха да погледна на динозаврите по друг начин и ми помогнаха да науча нови неща за тях). БЛАГОДАРЯ ВИ NG.
Цветко
19.12.2007
тази статия е супер.Аз обожавам динозаврите както и списанието. ТОзи който е писал статията е за възхищение. Имал е голямо вдъхновение
Цветко
19.12.2007
Тази статия е по добра от тези в енциклопедиите. ТАм пишат съвсем други тъпи за мен неща.
Стефани
17.12.2007
Не си падам много по динозаврите,но тази статия ме впечатли.Не е като някои енциклопедии,които пишат какви ли не глупости.Наистина за първи път ми става интересно нещо за динозаврите и ви поздравявям за тази статия!
Владимир Николов
14.12.2007
Останах приятно изненадан от статията. Като човек, които се интересува от палеонтология си взимам всичко, което излиза по темата, но казано честно до края бях резервиран спрямо статията (просто съм чел какви ли не глупости по вестници, списания и енциклопедии). След като я прочетох останах приятно изненадан. Бяха споменати дори скорошни открития, което означава, че някой наистина се е поинтересувал и е прочел доста неща преди да седне да пише. Е, имаше някои малки неточности, но предвид това колко рядко излизат материали за динозаврите, не смятам, че това е голям проблем (всъщност на хората едва ли ще им направи и впечатление). Единственото, което ме разочарова бяха някои от CGI моделите на динозаврите в приложението (по специално Carcharodontosaurus saharicus). С две думи- много добра статия. Надявам се за в бъдеще на страниците на списанието по-често да се появяват материали свързани с палеонтологията.
Петър Рашев
14.12.2007
Мен също ме впечатли статията. Ето моите размишления по темата: www.bulpete.blogspot.com
zahov
13.12.2007
ot liatoto si go kupav,spisanieto de mnogo se radvam 4e e prevedeno a i saita sa6to prosto e dosta po lesno:)
12.12.2007
toq broi opredeleno me iskefi no drugiq broi kakto gledam shte e po-interesen mai
Велина
11.12.2007
Това е една от най-интересните за мен статии досега.Надявам се в някой от следващите броеве съшо да има нещо по тази тема.
felix_89
11.12.2007
Mnogo izcherpatelna statia i velikolepno prilojenie kam neia!
evelin_1991
11.12.2007
Тази статия е изключително изчерпателна! Ужасно много ми кефят всички видове динозаври и с голям интерес чета всички статии в списанието!!!!!!
11.12.2007
zdr na vsi4ki po4itateli na national geographic az si kupih speciqlniq broi na spisanieto to se kazva "stote nai-dobri snimki na jivotni"mnogo e gotino kupete si go . struva 7 lv no imam mnogo krasivi snimki
11.12.2007
az pro4etah statiq mnogo me kefi ima si4ko za tezi stramni dinozvri no nai isteresno mi stana za edin dinozavar kadeto ustata mu e kato prahosmuka4ka mnogo mi stana smeshtno are bb ot men za sega
nutmeat
10.12.2007
много ми хареса тази статия
Максим Георгиев
09.12.2007
Аз мога да твърдя ,че разбирам много от динозаври,за човек на моята възраст (12години).
vania
09.12.2007
spored men tazi tema za dinozavrite e mnogo interesna. Tazi inforamaciq koqto se predostavq na 4itatelite im pomaga da navlezat v neobqtniq svqt na tezi praistor4iski sazdaniq. Pozdravqvqm National Geographic za statiqta, naistina mnogo sam vpe4atlena.
Стеф
09.12.2007
Много интересна тема а в броя е дадено много по подробно и интересно добре че си го купих.Мисля че това е един от най интересните бройове от всички.
09.12.2007
az si go kupih ima i karta podaruk mnogo me kefi iskam da si kupa abonament ama se 4udq oshte vie imate li abonament pls koito ima da mi kaje dali idvat redovno i koga
spisanieto stana 5lv a ne kato predi 4lv
Максим Иванов
09.12.2007
Много ми хареса статията. Особено за AMARGASAURUS.
mestan
08.12.2007
mnogo hubavo mnogo hubavo!!!!!!!!!!
добрин самов
08.12.2007
евала mnogo hubavo mnogo hubavo mnogo hubavo mnogo hubavo mnogo hubavo mnogo hubavo mnogo hubmnogo hubavo mnogo hubavoavo mnogo hubavo mnogo hubavo mnogo hubavomnogo hubavo mnogo hubavo
Мартин МакФлейн
08.12.2007
Статията е велика според мен,но списанието става по-скъп ос всяко издание!Според мен картата е МНОГО ПО-ХУБАВА от статията! Ндявам се да направите скоро пак подобна статия!
Момчил Стоянов
08.12.2007
Страхотен материал. Изчетох го на един дъх. Голям фен съм на динозаврите. Няма да е никак лошо ако следващото "сециално издание" бъде на тема "100 най-добри предположения за външния вида на динозаврите".
Йордан Владов
08.12.2007
Амии...Добра статия според мен.
Пламен Войков
07.12.2007
Статията беше много добра.Впечатли ме инхормацията за Dracorex Hogwartsia.България има нужда от такива списания.Продължавайте все така.
dobri stamov
07.12.2007
statiata e 4udesna mnogo me vpe4etli Dracorex Hogwartsia i smiatam 4e triabva da ima vse pove4e takiva spiania i inciklopedii prodaljavaite v sa6ia duh
vanesa stanislavova
mnogo me izkefi
Марко Бонев
28.11.2007
Все пак няма шанс Джон Ъпдайк да напише нещо лошо, а както сам казва и в интервюто в NG имат страхотни редактори. Добре, че това списание дойде и у нас.
Елица Гулева
28.11.2007
Много ми хареса статията,нямам търпение да я прочета цялата в списанието.От както се помня се интересувам от животните,за динозаврите да не говорим.Изчитам всичко,което намеря,затова много се зарадвах,когатo NG почна да излиза на български.Имам всички броеве,пазя ги и след време ще ги подаря на моят син-сигурна съм,че ще оцени подаръка.
Руслана Миронова
27.11.2007
Статиятя е чудесна.Надявам се,все повече статии да има от този вид-садържащи научни факти и всъщото време увлекателно написани.Единствената ми забележка,е да се добави ако е възможно карта на развитието на динозаврите от появата им до тяхното изчезване.И нека има повече снимков материал,защото списанието се чете и от 12-13годишни.Успех във всички начинания на екипа на списанието.
Petia
26.11.2007
Mnogo dobre e napisano.
Моля, използвайте кирилица!
Мнения, които нарушават добрия тон, ще бъдат изтривани от администратора.
Име Фамилия