сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Странни птици

1.7.2012 г.

Фламингото прилича на птица, сътворена от дете с буйно въображение - абсурдно дълги крака, възлести глезени, дълга гъвкава шия и свръхголям клюн.

Фламингото прилича на птица, сътворена от дете с буйно въображение - абсурдно дълги крака, възлести глезени, дълга гъвкава шия и свръхголям клюн - и оцветена с най-яркия цветен тебешир. Но тези физически странности позволяват на карибското фламинго да процъфтява в солени котловини, тинести пространства, лагуни и мангрови блата. С извития си клюн изравя буци кал, за да си направи гнездо. А твърдите ресни във вътрешността на клюна филтрират водата, съдържаща миниатюрни ракообразни, мекотели, насекоми и водни растения.

Ами великолепните му пера? Всъщност отначало те не са розови. Малките птичета се излюпват с бели пера, които впоследствие стават сиви. По-късно се обагрят в розово от водните бактерии и бета-каротина в храната им.

„Макар образът им да е добре познат, ние не знаем много за фламингите" - казва Крис Браун, куратор на птиците в Зоопарка в Далас. Учените не са сигурни на какво се дължат някои от навиците им, като например склонността им да стоят на един крак. (Според някои това има връзка с начина им да си почиват.) И понеже фламингите обитават труднодостъпни области и се местят, когато районите, в които се хранят, се наводнят или пресъхнат, на изследователите им е трудно да ги преброят и проследят или пък да разберат как им влияят сушата, ураганите и непостоянните водни нива.

Това, което знаем със сигурност, е, че фламингите, живеещи на големи ята в природата, са общителни и изключително единни. Понякога мъжките птици групово изпълняват брачни танци. Родителите са луди по малките си и ги събират в „ясли", за да ги пазят по-добре. А надвисне ли опасност, хиляди птици се движат като една - хореография, която може би увеличава шансовете им за оцеляване в пълния с опасности свят.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Юли 2012