сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Най-неземното място на Земята

1.6.2012 г.

Изолираният о-в Сокотра, на 350 км от континентален Йемен, е дом на множество странни растения и животни, забележително адаптирани към това горещо, сурово и брулено от вятъра място.

На обраслия с драконови дървета хълм Фирмихин е почти полунощ. Луната, която снощи бе пълна, залива назъбения пейзаж с хладно сребро.
Между каменните стени на една овчарска колиба пламъци осветяват лицата на четирима души, които са насядали боси край огъня и отпиват от общ съд горещ чай, смесен с прясно издоено козе мляко.
Нийха Маалха носи подобна на саронг дреха, наречена фута. Жена му Метагал е с дълга рокля и шал за глава в наситено лилаво. Говорят за живота си на о-в Сокотра на език, чиито корени се губят в миналото.
Макар да не могат да четат, двамата знаят, че на новата табела в подножието на хълма пише, че Фирмихин е бил обявен за защитен природен резерват. Казват, че в селото им идват чужденци, за да снимат драконовите дървета, адениумите (пустинните рози) и цветята мишхахир. Пристигат учени и преобръщат камъните, твърдейки, че събират насекоми и гущери. Какво всъщност търсят?
На 350 км навътре в Арабско море, далече от останалата част на размирен Йемен, о-в Сокотра някога бил легендарно място в периферията на картите на познатия свят. Днес богатото му биоразнообразие води тук нови изследователи, които се надяват да научат тайните му, преди съвременният свят да го промени завинаги.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Юни 2012