сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Танц в мрака

1.12.2011 г.

Сателитните галактики на Млечния път обикновено погиват в обятията му. Защо тогава две от тях процъфтяват?

Големият и Малкият Магеланов облак се мержелеят близо до могъщия южен край на Млечния път и изглеждат като откъснати части от нашата галактика. По-рано астрономите предполагаха, че те винаги са обикаляли около Млечния път на приблизително същите отстояния като сегашните - подобно на другите, по-малки сателитни галактики в неговия гравитационен плен. Само че нови данни показват, че понастоящем Магелановите облаци осъществяват рядка близка среща с Млечния път. Ако е така, може би ще станем свидетели на началото на междугалактически „па дьо троа" - танц, който е в състояние да разруши подредбата на галактиките, да породи милиарди нови звезди и планети и да запрати други в дълбините на Космоса.

Днес вече астрономите могат да проумеят очевидните улики, загатващи за изначално по-царствения статут на облаците. Те са значително по-ярки от другите сателити на нашата галактика - достатъчно ярки, за да привлекат вниманието на наблюдатели с невъоръжено око. А са ярки, защото са близо и защото съдържат много звезди. Известните сателити на Млечния път приютяват до около 10 млн. звезди всеки. За разлика от тях Малкият Магеланов облак съдържа около 3 милиарда звезди, а Големият - може би 30 млрд.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Декември 2011