сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Свят без лед

1.10.2011 г.

Преди 56 милиона години мистериозно насищане на атмосферата с въглерод повишило неимоверно световните температури и животът се променил завинаги

Земята и преди е минавала през това. Не точно през същото планетарно загряване - миналия път, около 56 милиона години назад, светът е бил различен. Атлантическият океан не бил залял провлаците и животните (вероятно и нашите предци примати) са можели да преминат от Азия през Европа и Гренландия до Северна Америка. Сигурно не са срещнали и бучка лед - дори и преди събитията, за които говорим, Земята била вече доста по-топла, отколкото е днес. Но докато палеоценът отстъпвал пред еоцена, й предстояло да стане още по-топла - едно бързо, радикално затопляне.

Причината била масирано и внезапно в геологично отношение освобождаване на въглерод. Не е ясно точно колко въглерод е бил изхвърлен в атмосферата по време на палеоцен-еоценския термален максимум (ПЕТМ), както днес учените наричат този трескав период. Но изчисляват, че общо взето, количеството му се е равнявало на това, което би се отделило днес, ако хората изгорят напълно всички земни резерви от въглища, нефт и природен газ. ПЕТМ продължил над 150 000 години, докато излишният въглерод се абсорбира отново. Той донесъл суша, наводнения, нашествия на насекоми и причинил изчезването на някои видове. Животът на Земята оцелял - даже процъфтявал, - но вече бил съвсем различен. Днес еволюционните последици от този далечен въглероден пик са навсякъде около нас - всъщност включват и нас самите. А сега ние лично повтаряме експеримента.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Октомври 2011