сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Задругата на тъкачите

1.9.2011 г.

Предвид завидните им умения за общуване, мравките тъкачи вероятно са изградили съвършената социална мрежа

Задругата на тъкачите

от Дъглас Х. Чадуик; снимки: Марк У. Мофет

Ако на Земята някога кацнат извънземни, не се обиждайте, ако ви поздравят с репликата: „Заведете ме при вашата мравка.""Тази мравка може да е царица, която тежи колкото няколко зрънца сол. Но тя, заедно с други царици и световните им империи, може да се мери с теглото на седемте милиарда души на планетата ни днес. Освен това цариците и потомството им живеят в стройно организирани общества, които се занимават с различни дейности - от стратегическо военно дело до растениевъдство и животновъдство - от поне 50 милиона години. А ние се занимаваме с това от... колко? Някакви си 10 000 години?

Бих предложил за ескорт на извънземните ентомолога и фотографа Марк Мофет. През дългогодишните си търсения из джунглите той е откривал нови видове мравки и изумителни типове мравешко поведение. Дори на закуска тук, в дъждовната гора на Куинсланд, Австралия, той размишлява с какъв точно организъм може да се сравни една мравешка колония, след като цялото им общество, а не индивидът, се състезава в борбата за оцеляване и еволюира с времето. Представете си колонията като едно общо тяло, в което отделните насекоми са като клетки, а цели касти от тях изпълняват отделни задачи, подобно на специализирани органи.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Септември 2011