сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Прилепи в беда

1.7.2011 г.

Коварен нов враг причинява масови измирания на прилепи в САЩ

В покрайнините на Медисън, Уисконсин, има ниска тухлена постройка с филтри по вентилационните отдушници, оградена с висока телена ограда. Това е изолатора на Националния здравен център за диви животни към Геоложката служба на САЩ (NWHC) - федерална изследователска институция, посветила се на борбата с болестите по дивите животни. Вътре коридор, облицован с бетонни блокчета, обикаля около Крилото за изолиране на животни и минава покрай няколко херметично запечатани експериментални помещения, видими през дебелите прозорци. Една от залите е пълна с трици и подобни на подземни галерии тръби, които да наподобяват местообитанията на прерийните кученца, участващи в разработването на ваксина срещу Yersinia pestis - бактерията, причинител на бубонната чума. В друга има птици зеброви амадини в клетки, които играят роля в търсенето на ваксина срещу западнонилската треска. Две от помещенията са затъмнени, за по-голямо удобство на хиберниращи прилепи. Първата съдържа здрави екземпляри от вида Myotis lucifugus - малък кафяв нощник. Те са контролната група. Втората тъмна стая приютява малки кафяви нощници, заразени с Geomyces destructans - нишковидна бяла гъбичка с неизвестен произход, появила се за първи път сред северноамериканските прилепи през 2006 г. Само за 4 години тя порази прилепови популации в Ню Йорк, Вермонт и растящ брой други щати и в канадски провинции - при това по-смъртоносно, отколкото Yersinia pestis е покосявала средновековните френски селяни.
Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Юли 2011