сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

В сянката на вулкана

1.4.2011 г.

Учени се спускат до огнено езеро от лава, за да защитят конгоански град, лежащ на пътя й

Кога? Това е въпросът, който доведе двама от водещите вулканолози в света в сърцето на Африка; това е въпросът, който преследва екип конгоански сеизмолози; това е въпросът, който може да реши съдбата на близо един милион души. Кога ще изригне Нирагонго?
Нирагонго е над 3-километров вулкан, който се извисява над източния край на Демократична република Конго (ДРК) - един от най-активните вулкани на планетата, а също и един от най-слабо проучените. Основната причина за липсата на изследвания е, че през последните 20 години източната част на ДРК е в почти непрестанна война, като дори масовите кланета в съседна Руанда  прехвърлиха границата и навлязоха и в Конго. Един от най-големите контингенти на ООН - около 20 000 души - в момента поддържа крехък и често нарушаван мир.
В основата на вулкана се простира град Гома, който расте с всеки изминал ден, защото селяните от околността търсят убежище от бунтовниците и правителствените сили. Смята се, че днес в Гома са натъпкани около 1 млн. души. През последните години изригващият Нирагонго на два пъти е запращал към града летящи разтопени скали. През 1977 г. лавата препускала надолу по склоновете на планината с над 95 км/ч - най-високата скорост, наблюдавана някога. Загинали няколкостотин души, въпреки че потокът се втвърдил, преди да достигне главната част на града. През 2002 г. вулканът изстреля над 11 млн. куб.м лава към центъра на Гома, разрушавайки 14 000 къщи, погребвайки сградите до тавана на първия етаж и принуждавайки 350 000 граждани да бягат. Но и двете изригвания били просто прокашляне в сравнение с яростта, която Нирагонго може да отприщи според предположенията на учените.
Част от работата на Дарио Тедеско е да предвиди тази възможност. През по-голямата част от изминалите 15 години италианският вулканолог се бори да привлече вниманието на научната общност към Нирагонго. Според Тедеско няма спор, че вулканът ще изригне отново и вероятно ще превърне Гома в съвременен Помпей. „Гома - казва той - е най-опасният град в света." Миналия юли Тедеско тръгна за Нирагонго заедно с американския вулканолог Кен Симс, група млади учени и помощен екип, включително шестима охранители с калашници. Искаха да проучат отблизо планината, да изучат скалите й, да вземат проба от газовете, да дешифрират поведението и настроенията й. Надяваха се да превърнат въпроса „кога" в някакви наченки на отговор.
Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Април 2011