сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Опитомяване на дивото

1.3.2011 г.

Само няколко вида диви животни са били успешно селектирани така, че да се спогаждат с хората. Причината според учените се крие в техните гени.

„Здравей! Как си?" - казва Людмила Трут, докато посяга да отвори вратичката на телена клетка с надпис „Маврик". Застанали сме между две дълги редици от подобни клетки във ферма край гр. Новосибирск в Южен Сибир. Поздравът на 76-годишната биоложка е отправен не към мен, а към косматия обитател на клетката. Долавям в тона й майчинското обожание, типично за стопаните на кучета, когато се обръщат към любимците си.

Маврик, обектът на вниманието на Трут, е приблизително с размерите на шетландска овчарка, с кестеняво-оранжева козина и бяло петно на гърдите. Върти опашка, търкулва се по гръб и диша учестено в очакване да му обърнат внимание. В съседните клетки десетки представители на семейство Кучета правят същото. „Както виждате - опитва се Трут да надвика глъчката, - всички те копнеят за човешка близост." Днес обаче Трут се протяга и вдига на ръце Маврик, а после ми го подава. Сгушен в ръцете ми, леко погризващ дланта ми, той е хрисим като галено кученце.

Само че Маврик е лисица. Той и още няколкостотин негови роднини са единствената в света популация от питомни сребърни лисици. (Повечето от тях наистина са сребърни или тъмносиви. Маврик е сред изключенията с кестенявата си козина.) И под „питомни" нямам предвид уловени и опитомени. Имам предвид селектирани като питомни - хрисими като раирания котарак или лабрадора ви. Тези лисици възприемат всички хора като потенциални приятели - поведение, което е продукт на може би най-необикновения експеримент за селекция, провеждан някога.

Той започнал преди повече от половин век, когато Трут все още била докторантка. Изследователи от близкия Институт по цитология и генетика, ръководени от биолога Дмитрий Беляев, събрали 130 лисици от ферми за кожи. След това започнали да ги размножават с цел да възпроизведат еволюцията на вълците в кучета - трансформация, започнала преди повече от 15 000 години.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Март 2011