сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Новият път на коприната

1.8.2010 г.

Нова железопътна линия от Европа до Азия ще засили търговията между Изтока и Запада - но също и политическото напрежение.

Динамитът пристига от Анкара - общо десет тона, и пътува два дни. Камионът катери внимателно баира, за да измине на зигзаг 760 метра нагоре по планините на Североизточна Турция. Това е красива и труднодостъпна област, през която скоро ще мине нова железопътна линия.

Арслан Устаел очаква динамита в снега, а през нощта температурите падат до -40 градуса. Застанал пред тунела, Устаел обяснява, че в това време плюнката ти замръзва, преди да стигне до земята. Той е още млад, на 30, и прелива от типичната турска приветливост дори тук, сред студените облаци, в очакване на динамита, който ще направи вулканичната планина по-отстъпчива пред желанието му да прокара тунел през нея. Това е начинание е шанс за кариерата на младия инженер: строежът на железопътната линия Баку - Тбилиси - Карс (БТК) - „Железният път на коприната", който ще свърже богатия на нефт Каспийски район с Турция и оттам с Европа.

Хиляда и двеста километровият отрязък суша между Черно и Каспийско море е известен като Кавказ - кръстен на планинската верига, през която Устаел дълбае тунел. Преди районът да бъде погълнат от Руската империя, Кавказ служел като транзитен пункт между Европа и Азия; оттук минавал древният Път на коприната. Векове наред, за да стигнеш от едното до другото море, е трябвало да гребеш от Азовско море на север по река Дон, да пренесеш ладията си през степта и да се спуснеш по течението на Волга до Каспийско море. По-прякото пътуване през района станало възможно чак през XIX в., когато руснаците започнали да строят железопътни линии през Кавказ.

Железният път на коприната поставя началото на нова глава в историята на Кавказ. След рухването на СССР през 1991 г. получилите независимост южнокавказки републики - Грузия, Армения и Азербайджан - отново придобиха стратегическа важност. Осъзнаването на огромните размери на находищата от нефт и природен газ под и покрай Каспийско море предизвика надпревара за полагането на тръбопроводи през Южен Кавказ, които да докарат тези богатства до европейския пазар. Днес тръбопроводите вече действат, а БТК се строи, за да допълни търговския бум и да пренася европейски стоки на изток и нефтени продукти на запад през Южен Кавказ. Когато бъде завършена през 2012 г., железопътната линия ще започва от азербайджанската столица Баку и ще минава през грузинската столица Тбилиси, преди да продължи към Карс - турски пазарен град в югозападния край на Кавказката област.

Участието на Турция е признак за новата ориентация в район, често разглеждан като заден двор на Русия. Подобно на тръбопровода Баку - Тбилиси - Джейхан, който беше открит през 2005 г., за да транспортира нефт от Баку до турското средиземноморско пристанище Джейхан, жп линия БТК е резултат от съюза между Турция, Грузия и Азербайджан. Съседна Армения нарочно не беше включена в групата. И също като тръбопровода този коридор изток-запад ще осигури алтернатива на преминаването през Русия на север или Иран на юг. Става дума за проект на стойност над 600 млн. долара, който съчетава икономическо развитие, социално инженерство и ловка геополитика - в зависимост от гледната точка, която в Южен Кавказ се сменя много бързо.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Август 2010
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах