сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Дивото лице на Европа

1.5.2010 г.

Фотографи улавят в кадри възраждането на дивата природа на Стария континент.

Звезден отбор от европейски фотографи запечатват на снимки дивите животни и пейзажи на континента.

69 фотографи, 46 страни, 15 месеца, една мисия: да отдадат дължимото на дивите животни и места на континента, известен повече с паметниците на човешкото творчество - градове, железници, кафенета, - отколкото със запазената си природа. Но както отбелязва Стафан Видстранд, един от ръководителите на проекта, „Дивите животни се завръщат заради промените в политиката и начина на живот. Близо 20% от площта на Европа днес е защитена под някаква форма, а и много европейци напускат семейните ферми, за да се преместят в градовете. Така дивите животни си възвръщат територията и стават съществена част от образа на Европа." Избраните снимки на тези страници доказват твърдението му. Заедно с хиляди други те са кулминацията на проекта „Дивите чудеса на Европа" - фотографска експедиция до дивото сърце на един цивилизован континент. -Дон Белт

Участващите в проекта фотографи изпълниха 125 мисии сред разнообразни екосистеми из цяла Европа - от морето край Азорските острови до гористите степи край Каспийско море. Откриха континент в преход: докато градовете и предградията растат и поглъщат диви територии, обработваемите земи в по-неплодородните райони отново се превръщат в гори и предоставят нови пространства на дивите животни. Очаквайте тази тенденция да продължи и през средата на века, казва екологът Магнус Силвен - бивш директор на европейските програми на Световния фонд за дивата природа. „Ние се изтегляме от селските райони, а нашето място се заема от растения и животни. Природата не търпи вакуум."

Надежда за иберийския рис