сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Нечестивите светци

1.5.2010 г.

Почитат ги и престъпниците и обикновените хора в Мексико.

Затворникът, когото наричат Ел Ниньо (Момченцето), влязъл в затвора преди девет години и половина. Висок и мършав, с глуповата детска усмивка, той сякаш така и не е пораснал, макар че друг на негово място би побелял от спомена за делата си. Изоставен от баща си на 7 и отгледан от родителите на майка си, на 20 извършил убийството, заради което се озовал в този затвор в Северно Мексико. Приятелят му Антонио - спретнат, буден, пъргав и ококорен - попаднал в същата килия по обвинение в отвличане. „Приятели сме от първия ден" - казва единият, а другият потвърждава.

Никой не знае кога ще излезе от затвора, но Ел Ниньо има основания да се чувства обнадежден: уповава се на покровител, който (според него) не позволил на надзирателите да открият два строго забранени предмета, които биха удължили присъдата му с десетилетия. Това свръхестествено същество бди над теб, когато наоколо обикалят врагове - допълва Антонио в подкрепа на вярата на своя другар, - и не те изоставя дори след като всички, които си смятал за свои приятели, са забравили името ти. Тази чудотворна закрилница на най-беззащитните и долни грешници е Ла Санта Муерте - Светата Смърт.

Тя е само един от неземните персонажи, към които мексиканците започнаха да се обръщат, откакто страната им беше връхлетяна от всички възможни несгоди - суша, епидемия от свински грип (предизвикала бърз срив в туризма), изчерпване на запасите от нефт (който е основно износно перо) и най-вече проклятието на наркотрафика и свързаното с него широко разгласявано и жестоко насилие. Въпреки че през последните две десетилетия общият брой на убийствата в Мексико непрекъснато намалява, извършваните от наркопласьорите престъпления са все така ужасни и дотолкова са подкопали властта на закона, че обикновените мексиканци често се питат дали лас мафиас вече не са спечелили войната срещу държавата.

„Емоционалното напрежение и стресът от живота по време на криза са накарали хората да потърсят символични фигури, които да им помогнат да посрещнат опасностите" - казва професор Хосе Луис Гонсалес, експерт по народни вярвания в Мексиканския национален университет по антропология и история. Сред тези покровители има афро-кубински божества, неотдавна достигнали нови брегове, както и бандити - като легендарния Хесус Малверде от Северно Мексико, - превърнали се в чудотворци. Дори някои новозаветни светци са получили ново призвание - да даряват не спасение на душата, а успех. В тази разрастваща се духовна вселена почитането на скелет в дълга мантия и с коса в ръка - Ла Санта Муерте - е може би най-бързо набиращият популярност и поне на пръв поглед най-екстравагантният нов култ. „Ако - казва Гонсалес - го разгледате от гледната точка на една страна, която през последните десет години е постигнала опасна близост със смъртта, ще видите, че този скелет е напълно конкретна и ясна символична препратка към днешния живот в нея."

Фигурата на смъртта, доскоро непозната за повечето мексиканци, напомня на средновековни изображения на мрачния жътвар, но по нищо не прилича на игривите скелети, изкарвани в Деня на мъртвите, когато покойните близки на мексиканците се завръщат, за да споделят с живите няколко часа на пируване и възпоменания. Нейни олтари вече има навсякъде в Мексико - по уличните ъгли и в домовете на бедните. Почитат я еднакво мъже и жени. В сърцето на град Мексико, в един открай време размирен и престъпен квартал, Енрикета Ромеро ръководи молитвите към скелета на всяко първо число от месеца. Едновременно свадлива, сквернословна и по майчински грижовна, Ромеро била сред първите и най-дейни разпространители на култа, който според някои се е зародил в градчетата по брега на Мексиканския залив, но вече покрива обширна територия надлъж и нашир в страната. Младежи в Калифорния и Централна Америка също палят свещи в чест на Ла Санта Муерте и татуират образа й върху кожата си. Преди няколко години Министерството на вътрешните работи отне легитимната регистрация на Ла Санта Муерте, без това да даде някакъв резултат. По вестникарските будки се продават видеоинструкции как да се молиш на светицата и дори медийните интелектуалци са започнали да твърдят, че култът е муй аутентико.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Май 2010
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах