сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Обновеният „Хъбъл"

1.2.2010 г.

Днес космическият телескоп „вижда" по-ясно от всякога.

На една от първите снимки, направени от почитаемия „Хъбъл", след като миналата пролет астронавти му вдъхнаха нови сили, млади звезди проблясват в мъглявината Карина - бушуващ развъдник на звезди на 7500 светлинни години от Земята. С помощта на новите си инструменти „Хъбъл" може да вижда по-ясно от всякога в тъмни кътчета на Вселената, например в този стълб от прах и газ, и да търси нови данни за това как са се образували галактиките, звездите и планетите.

Поглед напред

Миналия май астронавтите извършиха вероятно последния основен ремонт на космическия телескоп „Хъбъл". Екипът, в който участваше и ветеранът Джон Грънсфелд (горе вляво) на своето трето пътуване до орбиталната обсерватория, ремонтира захранващите и контролиращите системи, за да осигури на „Хъбъл" още няколко години живот в полет високо над атмосферните смущения на Земята. Освен това инсталира нова камера и спектрограф и поправи два други инструмента, за да направи телескопа по-ефикасен от всякога. „Хъбъл" навлиза в разцвета на силите си - казва отговарящият за проекта „Хъбъл" учен Кен Сембах от Научния институт за космически телескопи. - Публиката ще остане поразена."

Емблематичните снимки на Хъбъл, който през април ще навърши 20 години, показват бясно въртящи се галактики, експлодиращи звезди, зловещи мъглявини. Новите снимки обещават да бъдат още по-невероятни заради повишената чувствителност и разделителна способност на телескопа.

Ще бъдат и по-дълбоки. Малко след обновяването „Хъбъл" се прицели в един тъмен къс небе, като събира инфрачервена светлина в продължение на цели четири дни, за да улови и най-бледите обекти. Образите разкриват неясни точки - „само шепа пиксели" по думите на астрофизика Гарт Илингуърт от Калифорнийския университет в Санта Крус. Тези точки, анализирани от компютър с цел да се премахнат артефактите от камерата, представляват изображения на едни от най-далечните и следователно най-древни обекти, съзирани някога - малки топчести ранни галактики, светели преди 13,1 млрд. години. Самата Вселена е едва на 13,7 млрд. години. „Новата камера измести границата с още няколкостотин милиона години по-близо до началото" - казва Илингуърт. През последните си години „Хъбъл" ще се взира назад почти до началото на времето.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Февруари 2010