сп. National Geographic - Септември 2016
National Geographic KIDS - Септември 2016

Търговия с диви животни

1.1.2010 г.

Търсенето на домашни любимци, лекарствени съставки и деликатеси стимулира нелегалния износ.

На 14 септември 1998 г. слаб очилат малайзиец на име Уонг Кенг Лианг слязъл от Полет 12 на Японските авиолинии на Международното летище в град Мексико. Носел избелели сини джинси, светлосиньо яке и щампована тениска с бяла глава на игуана. На летището го чакал агент Джордж Морисън от Отряда за специални операции - елитно петчленно тайно подразделение на Службата за рибата и дивата природа в САЩ. Секунди след ареста Ансън (с което име е известен Уонг сред контрабандистите на животни и правоохранителните органи по света) бил преведен по стълбите с белезници от мексикански федерални агенти.

За Морисън и екипа му Ансън бил ударът на живота им - най-издирваният контрабандист на застрашени животински видове в света. Неговото задържане, в което участвали властите в Австралия, Канада, Мексико, Нова Зеландия и САЩ, било трудно извоювана победа - кулминацията на шестгодишна тайна операция, която и досега се смята за най-успешното международно разследване на незаконна търговия с диви животни.

Твърде дълго време и в твърде много страни (включително САЩ) думата „престъпление" в комбинация с „диви животни" не звучеше достатъчно сериозно. Федералните прокурори в САЩ искаха присъдата на Ансън да покаже на света, че контрабандистите на животни са истински престъпници. Освен по т.нар. Акт „Лейси" - американския закон срещу нелегалната търговия с диви животни - той беше обвинен още и в престъпен сговор, в контрабанда по углавен ред и в пране на пари.

Близо две години Ансън се бори да не бъде екстрадиран в САЩ, но накрая подписа споразумение със съда, като призна престъпления, максималното наказание за които е 250 години затвор и глоба 12,5 млн. долара. На 7 юни 2001 г. беше осъден на 71 месеца във федерален затвор в САЩ (от които вече беше излежал 34), 60 000 долара глоба и забрана да продава животни в САЩ три години след като излезе на свобода.

Ако съдията си е мислил, че тези мерки ще имат ефект, значи е сбъркал. Скоро след ареста съпругата на Ансън и негов партньор в бизнеса Чиа Бинг Ший създаде нова компания - CBS Wildlife, която изнасяше диви животни за САЩ, докато Ансън беше в затвора. Неговата основна компания, „Сунгай Руза Уайлдлайф", продължи да доставя пратки въпреки забраната. Сега, вече на свобода, Ансън се е заел с реализацията нов бизнес проект - зоопарк, който обещава да бъде най-дръзкото му начинание досега.

Риск печели

Почти невъзможно е да се сетим за някое животно или растение на планетата, което да не е било обект на законна или незаконна търговия заради месото, кожата, песните или декоративната си стойност, като домашен любимец или като източник на съставки за парфюми и лекарства. Всяка година Китай, САЩ, Европа и Япония купуват диви животни за милиарди долари от други части на света като Югоизточна Азия, известни с биологичното си богатство - и така опразват паркове и ограбват диви области, които стават достъпни чрез пътищата, прокарвани от дърводобивната индустрия.

На най-ниското ниво в този бизнес обикновено са бедни ловци или фермери, които ловят животни за местни търговци, а те от своя страна придвижват „стоката" до каналите за доставка. В Азия продадените животни попадат на някоя богата трапеза или в магазините за лекарства; в западните страни - във всекидневните на любителите на екзотични животни. Икономическият принцип е прост и разбираем като при търговете за произведения на изкуството: колкото по-рядък е предметът, толкова по-висока е цената.

Макар че никой не знае какъв точно е обемът на незаконната търговия с диви животни, едно е сигурно - тя е изключително доходна. Контрабандистите успяват да преминат границите, като крият нелегално изнасяните животни в законни пратки, подкупват длъжностните лица във ветеринарните и митническите служби и фалшифицират търговските документи. Рядко хващат някого, а наказанията обикновено не са по-строги от глоба за неправилно паркиране. Незаконният бизнес с диви животни може би е най-печелившата форма на нелегална търговия в света изобщо.

Освен това контрабандистите се възползват от една вратичка в Конвенцията за международна търговия със застрашени диви животни и растения (CITES). Подписана от 175 страни, тя е основното световно споразумение за защита на дивата природа и категоризира видовете в три групи. Животните от Приложение 1 на конвенцията, например тигрите и орангутаните, са толкова близко до изчезването, че търговията с тях е забранена. Видовете в Приложение 2 не са толкова уязвими и могат да се търгуват с разрешение. Тези в Приложение III са защитени от националното законодателство на страната, която ги е добавила в списъка. CITES обаче допуска едно изключение: екземплярите, отгледани от хора, не получават същата защита като израсналите на свобода.

Застъпниците на развъждането в плен твърдят, че то отслабва натиска върху дивите популации, намалява престъпността и задоволява международното търсене, което никога няма да секне. Тези положителни ефекти обаче са валидни само в страни, където контролните органи са достатъчно силни, за да спрат нарушителите. На практика контрабандистите създават фалшиви развъдници, а после претендират, че незаконно уловените животни и растения са били отгледани там. Фиктивните развъдници са само един от методите, използвани от Ансън Уонг в дейността му, служеща за прикритие на един от най-големите синдикати за контрабанда на диви животни в света.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Януари 2010
Коментари
Марио Черчеланов
16.02.2010
Изключително интересна статия, която четях като приключенски роман. До последно се надявах, че въпросният търговец да получи заслуженото, но за жалост човешката действителност е различна. Започвам да се разочаровам от хората, които се интересуват само от материалното. Как може да ядеш супа от същество, което е на ръба на изчезване. Това само показва колко суетен е човекът и предпочита да изглежда добре в очите на другите, а моралното загърбва зад себе си. Само мога да се надявам, че някой ден хора като Лианг ще получат заслуженото, но не трябва само да чакаме, а и ние да се осъзнаем и да допринесем за разрешаването на този проблем.
Георги Гребенаров
27.01.2010
Здравейте скъпо списание, Ужасно е, че дори в нашия XXI в. - века на технологиите, медицината, прогреса – продължаваме на имаме толкова жестоко отношение към животните потресе ме идеята, че може продаваш маймуна – Та те са наши братовчеди! Всеки от нас е излязъл от една маймуна; освен това познавам хора които в сравнение с днешните маймуни са направо австралопитеци. За съжаление именно такива хора са склонни и майките си да продадат, така че често нямат сантимент към по-далечните си праотци. Искрено се надявам, че с времето, подобни хора, ще стават все-по-малко и по-малко .
violina
21.01.2010
Здравейте, казвам се Виолина от гр.Кюстендил. Чета вашето списание от самото начало. До сега нито една статия не ме е провокирала толкова силно,че да Ви пиша. Но? Потресена съм от статията "Азиатската търговия с диви животни" от Брайън Кристи. Още с първата снимка на упоената и разпъната хималайска мечка, едва се сдържах да не се разплача. С какво е виновно горкото животинче? Живо ме интересува ккво става с тези мечки - оживяват ли? Потресена съм и от снимката с змиите. Никое създание не заслужава подобна съдба, като тези животинки. Вече не се съмнявам, защо Господ наказва тези хора (земетресения,глад,болести),които са дарени с невероятна природа.Те си го търсят. Как може такава жестокост? Благодаря Ви, че ви има и че ни информирате за такива важни неща. Доскоро.
Кристина Йовчева
21.01.2010
Всяка такава статия много ме натъжава. Само искам да се запитаме - защо са въведени глоби само за търговците на диви животни (или части от тях). Предполагам, че ако се въведат глоби и за купувачите, търговията с тази "стока" ще намалее драстично. Проблемът се среща често - продавачите са бедни държави с разпространена корупция, за това каквито и ограничения да им се наложат - няма да имат желания ефект. Потребителите за сметка на това, както става ясно - са развитите държави, които претендират за законност и ред, там ограниченията биха били доста по-ефективни. Може би така ще успеем да запазим малкото оцелели екземпляри за да може и децата ни да ги видят.
Мария Найденова
19.01.2010
Винаги ми е било трудно да гледам насилието между животните.Когато обаче разбера за насилие на хора над животни усещам как в мен се надига сила типична само за сериен убиец!И това ме плаши.А това насилие е навсякъде незнам как да опиша чувството което ме обзема но мисля че някой ден ще се срина.Това е ужасно!!!И защо още нямам такъв закон който ще ни помогне в цялата тази война?!Надявам се изразът "всичко се връща"да е верен за всички тези....хора не те не са хора!
Бекир Сюлейман
18.01.2010
Колко повече твърдим,че сме най-високо в йерархията, толкова повече потъваме . Вместо да се учим, ние експлоатираме по най жестокия начин и без това вече лабилната ни природа. Твърдим ,че сме напреднали с науката,но още избиваме и използваме различни диви и редки животни(костенурки тигри лемури)като естествени афродизяци и лек. средства. Твърдим че обичаме животните,даже ги настаняваме в златни клетки,но ги откъсваме от ест. им ареал и ги обричаме да изчезнат за винаги. Каквито и мерки да се вземат за бракониерите те пак ще проължат.Това е егоистичната природа на човека.
Екатерина
16.01.2010
Това е ужасно.Трябва да пазим животните на Земята.Трябва някой да направи нещо.Не може хората да изнасят и продават дивите животни.Те си имат собствена среда на живот и ще бъде ужасно те да не са в нея.Хората, които се занимават с това трябва да се накажат.Има толкова много застрашени видове.Трябва да пазим живота на Земята.Трябва да се грижим за природата.Дивите животни са много умни създания.Те могат сами да си търсят храна и убежища.При тях не всичко е на готово както при домашните любимци.Ужасно е да гледаш как Земята малко по малко изчезва.Това е под влианито на човека.Не може Земята да се лишава от живот.Износът трябва да бъде спрян.Някои хора се грижат за животните, но те са твърде молко.Повечето хора мислят за парите и така те сасипвот природата:износват животни и ги продават.Според мен трябва да се предприемат някакви действия.
Галина
15.01.2010
Абе, ние не сме хора,това нашето и диващина не може да се нарече,а е нещо по-лошо.
Anatoli Dimitrov Ivanov
14.01.2010
Тази тема е комична,забавна,поучителна,полезна за търговци и у нас.
Yerusalimova
11.01.2010
Разбирасе, ако човекът не покаже своето "величие", то не би било нормално. Възмутително е да стоим и да гледаме как всичко около нас изчезва и то с такива бързи темпове. Не отричам че има хора, които ги е грижа за заобикалящото ги, но проблемът е , че тези, които са завлечени от глобалната маса , на която не и пука за Земята, преобладават. Всеки път когато чета подобна статия, или чуя за дадена мерзост към природата оставам възмутена. Жалко е да живея в толкова красив свят и да знам , че съвсем скоро няа да го има. Ще е наистина прекрасно ако бъдещите поколения могат да се докоснат до този свят. Но дали това е възможни? Дали всичките усилия, които уж се правят за благото на планетата ни ще помогнат , или това е поредната манипулация към хората, поредният опит на къде къде по богати и високопоставени персони от мен да покажат , че правят нещо. Знам, че трябва да положа мн усилия за да бъда чута, но не съм казала , че е невъзможно.
марина
11.01.2010
Животът е жесток и не справедлив,спрямо по -слабия.За това трябва повече да се пиши по темата,повече гластност,повече разследвания и по-добри закони,които да се спазват.Контрабандата винаги е съществувала и носи добри печалби,защото някой продава ,но и някой купува-това е проблема,затова трябва да се работи върху съзнанието на хората и то упорито и системно. Вероятно и ние ще послужим за храна ,развлечение или удоволствие на някой по-силен от нас,защото всичко се връща! Науката,медицината,използва мног животни за опити,човек си казва"какво пък едно животно ще спаси близкия ми, защо не" и може би чувствата му имат право. Затова пък друг казва" тогава защо да не продам едно животинчеи аз трябва да живея" Тогава!? За това се казва"може и да има ад,може и да няма,но по добре живей,мисли и действвай така сякаш има защото вредите ще са по-малко"
Ани
09.01.2010
Истината е,че хората унищожават тази планета.лошото е,че ще я унищожат завинаги.Защото се чувстваме недосегаеми.Природата вече честичко започна да ни го връща,но ние се правим,че не го разбираме.А ние наруваваме естественото екологично равновесие.най-накрая тя ще разруши нашето равновесие.Жалко!Ако ние сами не се спрем,няма кой да го направи.
Адриана Илиева
08.01.2010
Ужасни са всички неща, които се случват на природата и за които са виновни хората. Трябва да има по-строги наказания! Мисля, че износа, убийството и посегателството, на което и да е животно или растение е равносилно на същото върху човешко дете!!! Те са толкова уязвими и беззащитни срещу злото наречено "Човек"!!!
Яна Ж.
06.01.2010
Отвратително е как хората не само унищожават Земята ,но и я лишават от естествените биологични видове ,които живеят на нея.Аз мисля че всяка страна може да се справи с този проблем или поне с голяма част от него .Но не във всяка държава властта има съвест да не приема подкупи и да не си затваря очите.Износа на диви животни трябва да бъде сппян или ако има такъв той трябва да бъде извършван само с определени видове. Ние заличаваме не само природните ресурси ,но и видовете от които Земята зависи. В света има толкова много застрашени видове ,а ние се стараем броя им да се увеличава.Ако властите не могат или не искат да се справят с проблема ,ние ттрябва да го направим.Рекламите ,кампанийте и разпростанението на информацията ,протестите срещу правителствата ,които не вземат мерки по въпроса с този проблем за движещата сила която може да спре това. Това е моето лично мнение по този въпрос .И въпреки това със сигурност пак ще има износ на диви животни ,но поне процента има ще намалее предполагам драстично :)
Моля, използвайте кирилица!
Мнения, които нарушават добрия тон, ще бъдат изтривани от администратора.
Име Фамилия