сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Ах, тези подли орхидеи

1.9.2009 г.

Те примамват насекоми с хитрини и обещания за секс.

Ние, животните, съвсем не отдаваме дължимото на растенията. Когато изразяваме пренебрежението си към някой наш събрат, който ни се струва бездеен и непотребен, казваме, че е „расъл в саксия". Като „зеленчук" определяме човек, който е напълно безпомощен, тъй като е изгубил повечето насъщни умения за справяне с живота. Само че растенията съвсем успешно се справят с живота - както са го правили милиони години преди да се появим ние. Вярно, липсват им някои способности като умението да се придвижват, да си служат с огъня и със сечива, както и чудесата на езика и съзнанието. Това са инструментите, които ние самите определяме като „най-напредничави" за животни като нас - и не би трябвало да се учудваме, като се има предвид, че те са били заветните цели на досегашното ни еволюционно пътуване. И все пак следващия път, когато се изкушите да отправите възхвала към човешкото съзнание като връх на еволюцията, замислете се за момент къде въобще се е зародила тази идея. В човешкото съзнание. Едва ли е най-обективният източник.

Затова нека възхвалим някои други еволюционни върхове, които щяха да се радват на много повече внимание, ако естествената история се пишеше от растенията, а не от животните. Защото, докато ние сме овладявали движението, съзнанието и езика, растенията развивали съвсем различен набор трикове, тръгвайки от най-съществения и основен факт в живота на едно растение: неподвижността. Как разпространяваш гените си, ако не можеш да помръднеш? Ставаш много, много добър в области като биохимията, инженерството, дизайна и цветовете, както и в манипулирането на „по-висши" същества, включително животни като нас. В случая имам предвид най-вече едно от най-големите и разнообразни семейства цъфтящи растения: 25 000 хиляди вида орхидеи, които през последните около 80 млн. години са успели да колонизират шест континента и буквално всички възможни сухоземни местообитания - от пустините на Западна Австралия до вечнозелените тропически гори (нефелохилеи) на Централна Америка, от върховете на дърветата до под земята, от самотни средиземноморски върхове до всекидневни стаи, офиси и ресторанти по цял свят.

Каква е тайната на техния успех? Казано с една дума - измамата. Въпреки че някои орхидеи предлагат обичайните хранителни облаги на насекомите и птиците, които пренасят прашеца им от растение на растение, приблизително една трета от видовете орхидеи отдавна са установили (разбира се, несъзнателно), че могат да си спестят разходите по нектара и да повишат шансовете си за възпроизвеждане с разработването на хитри заблуди - било то зрителни, обонятелни, осезателни или и трите едновременно. Някои орхидеи примамват пчелите с обещания за храна, като външно наподобяват цветя, които произвеждат нектар. Други, като една орхидея от рода Dracula, привличат мушици, като изпускат различни зловонни миризми - от гъбички и гниещо месо до котешка урина и бебешки памперс.

Но може би най-хитрата измама от всички се предлага от тези орхидеи, които обещават секс.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Септември 2009