сп. National Geographic - Декември 2019
National Geographic KIDS - Декември 2019

НАСА тества робот за търсене на живот в океаните на други планети

20.11.2019 г.

НАСА е разработила подводен космически робот (BRUIE) за изследвания под лед и планира да го тества в Антарктида за последващо изпращане на други планети с цел търсене на живот в техните океани, се казва в прессъобщение на агенцията.

Роботът е с дължина един метър и е оборудван с две колела. Той може да прави снимки и да събира данни за областите на съприкосновение на леда с водата. Основното му предимство е устойчивостта срещу подводни течения. Той ще бъде тестван следващия месец в Научно-изследователската антарктическа станция на Австралия „Кейси“, а след това ще бъде отправен към търсене на живот в океаните на други планети.

Според учените, в Слънчевата система има спътници (например спътникът на Юпитер – Европа и на Сатурн – Енцелад), покрити от океани под ледени повърхности с дебелина 10-19 километра.

Водещият специалист в Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА Кевин Ханд заяви, че химическият състав на леда е възможно да подхранва живота вътре в океаните. Той добави още, че на Земята ледът, покриващ полярните океани, играе подобна роля, което ги прави идеален тестови терен за изследователския робот.

За 2025 г. е планирана мисия за изследване на спътника на Юпитер, Европа, което ще постави основата за последващо търсене на живот под леда му. /РИА „Новости“