сп. National Geographic - Декември 2019
National Geographic KIDS - Декември 2019

Тайните на лондонските „призрачни метростанции“

14.11.2019 г.

От филмови сетове за касови продукции до убежища за прилепи и зеленчукови градини, излезлите от употреба подземни транспортни станции в Лондон са домакин на подземен свят на изненади.

Нова изложба в Лондонския транспортен музей предлага на обществеността поглед върху „призрачните станции“ на британската столица – с обслужване от екскурзовод за по-безстрашни ентусиасти, разказва АФП.

Група поклонници се събра на гара „Пикадили“, с гърмеж на влакове, носещи се през тунелите, за да видят част от гарата, която не се използва от години. Само на хвърлей от една от най-натоварените гари в Лондон, те навлязоха в свят, замръзнал във времето, с надписи от остаряла типография, насочващи отдавна несъществуващи пътници „Към влаковете“.

Пространството сега се използва като склад за оборудване и за вентилация, но по време на Втората световна война „Пикадили Цирк“ помага “да се запазят безценни произведения на изкуството от бомбардировките”, каза за АФП Сиди Холоуей, който организира обиколките на изложението „Скритият Лондон”.

Няколко части на лондонското метро, наречено „Тръбата” заради заоблената форма на кръгообразните му тунели, са променили функциите си в нетрадиционни развития.

Изложбата в музея в „Ковънт Гардън“ продължава до януари, а уредникът Мат Броснан заяви, че това е шанс да се проучи историята на изоставените станции през времето. Тя също така „се опитва да даде възможност на посетителите да се потопят в атмосферата на тези места и да обясни защо са изоставени, как някога са били приспособени за много различни приложения и дори за някои тайни дейности по време на войната”, добави той.

Надземните платформи на гара „Хайгейт“ в северен Лондон са затворени в края на 50-те години след 90 години служба. Оставени неизползваеми, близките тунели по спряната линия оттогава привличат прилепи от съседни гори и сега са защитено местообитание за тях.

По време на Втората световна война хората търсели убежище в тунелите и станциите на „Тръбата“, криейки се от немските бомби. Черно-бели снимки показват деца, спящи в хамаци над релсите, докато други деца играят на Дама, а възрастни танцуват или слушат радио.

Станцията „Даун Стрийт“, затворена през 1932 г., тайно е помещавала централата на Изпълнителния комитет на железопътния транспорт (REC) по време на войната. REC контролирал основните британски железопътни линии и движението на войски и техника. Станцията била напълно адаптирана, за да позволи на 40 души да работят и дори да живеят в среда, обезопасена от бомби. В нея се помещавали офиси, заседателни зали, тоалетни, общежития и трапезария, чиято атмосфера и меню са пресъздадени в изложбата. Премиерът от военно време Уинстън Чърчил е бил сред гостите, похапвали от изобилието от ястия – рядък лукс в страна, в която храната е била кът. Нов живот Някои от тези убежища от военно време намират нов живот в съвременната епоха.

Преди няколко години убежищата от въздушни нападения, построени в тунелите далеч под Северната линия в Клафам, Южен Лондон, са превърнати в зеленчукова градина, където броколи, кориандър и грах се отглеждат на изкуствена светлина.

И въпреки че повечето на повърхността не знаят за призрачните станции под краката си, те могат да ги разпознаят от големия екран. Станцията „Алдуич“ се появи във „В като Вендета“ (2005) и в „Битката за Британия“ (1969), а излезлите от употреба зони на „Чаринг Крос“ влязоха във филма на Джеймс Бонд „Скайфол“ (2012).

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах