сп. National Geographic - Декември 2019
National Geographic KIDS - Декември 2019

Учени твърдят: Спим, за да забравим

23.10.2019 г.

Сигурно често се чудите защо се нуждаем от сън. Сънят е нужен да презаредим батериите си и да възстановим тялото си – това е общоприетото мнение. Но биолози от University of Wisconsin-Madison имат нова теория.

Джулио Тонони и Киара Чирели смятат, че хората и животните спят, за да забравят. Всяка секунда, когато мислим или правим нещо, в мозъка ни се изграждат нови синаптични връзки. Тези връзки между невроните съществуват, за да свързват информацията. Освен това там се складират и спомените.

Тонони и Чирели установяват, че тези връзки се прекъсват частично, докато спим. По този начин неважните неща, нещата от които не се нуждаем, изчезват. Това се нарича синаптична хипотеза за хомеостазата. За да обосноват предположенията си учените подлагат невроните на въздействие на вещество, което ги кара да произвеждат повече синапси от обичайното. И действително невроните нарушили някои от връзките по време на съня. Но това не е всичко: от мозъка излизат електрически вълни, но по време на сън те се забавят. За което може би отново причина са прекъснатите синапси.

Всъщност не всички връзки се променят докато спите – става въпрос за около 1/5 от тях. Наистина важните спомени и информация остават по време на сън. Но е факт, че  нямаме контрол върху това, което забравяме.

Учени от London School of Economics and Political Science наблюдават, че хора, с различен сън от нормалния, са по-умни. Тезата им: хора, които не действат според еволюционната схема на предците са по-прогресивни и поради това по-умни.

Учени от Мадридския университет изследвали 1000 студента и установили, че ставащите по-късно са с по-висока интелигентност. Друго проучване, проведено от Catholic University of the Sacred Heart в Милано, заключава в проучване на 120 човека, че ставащите по-късно са по-креативни от останалите. Защо това е така?

Късноставащите се възползват от късните часове, смята авторът Марина Джиампиетро, за да правят нови окрития и да се потапят в мислите си. Това особено много стимулира креативността. Но късноставащите не само са по-креативни и интелигентни от останалите. Те са по-отпочинали и по-пълноценно използват деня. Това ги прави и по-успешни. Според изследователи от Уестминстър хората, които прекарват по няколко часа в леглото сутирн имат по-ниски нива на стресовия хормон кортизол и често са в по-добро настроение. Това се отразява на целия им ден. Късноставащите са по-пълноценни и могат да се възползват напълно от обедното време и особено вечерта. Раноставащите от друга страна са с по-голяма продуктивност сутрин, но тя бързо се изчерпва.