сп. National Geographic - Октомври 2019
National Geographic KIDS - Октомври 2019

На Марс откриха загадъчни магнитни импулси

24.9.2019 г.

Нощните магнитни импулси са сред първите данни засечени от апарата InSight, който също така попадна на доказателства за вероятно наличие на течна вода под повърхността на Червената планета.

от Robin George Andrews, National Geographic

В полунощ на Марс магнитните полета понякога започват да пулсират по начин, който досега не е бил наблюдаван. Причината към момента не е известна.

Това е едно от първите неща, установени от роботизирания геофизик на NASA - апарата Insight. От кацането си през ноември 2018 г. апаратът събира данни, за да помогне на учените по-добре да разберат строежа и еволюцията на съседната ни планета: измерва температурата в горната й кора, записва звука от марсотресенията и измерва силата и посоката на магнитното поле на планетата.

Както бе разкрито от няколко презентации тази седмица на обща среща на Европейския планетарен научен конгрес в Американското астрономическо дружество първите данни предполагат, че магнитните аномалии на Марс са доста странни.

Освен необичайните магнитни пулсации данните на апарата сочат че марсианската кора е с далеч по-силно мангнитно поле отколкото учените предполагаха. Освен това апаратът е засякъл много специфичен електропроводим слой, с дебелина около 2,5 метра под повърхността на планетата. Твърде рано е да се каже със сигурност, но има вероятност този слой да представлява голям запас от вода в течно състояние.

На Земята подпочвените води представляват скрито море сред пясък, почва и скали. Ако нещо подобно бъде открито на Марс, тогава „не бива да се изненадваме“, казва Джани Радебау от Brigham Young University. Но ако тези резултати се потвърдят, това означава, че вероятността за наличието на живот – в миналото или сега е много голяма.

Към момента тези данни не са проверени повторно и подробностите за първоначалните открития и интерпретации несъмнено ще се променят с времето. Въпреки това откритието е невероятно за InSight – робот, който има потенциала да революционизира разбирането за Марс и други скалисти планети в галактиката.

„Поглеждаме в магнитната история на Марс по начин непознат досега“, казва Пол Бърн, планетарен геолог в North Carolina State University.

Преди около 4 милиарда години конвулсиращата външна сърцевина сякаш замира и причинява колапс в цялото магнитно поле на Марс. Така тя остава със слабо магнитно поле и слънчевият вятър постепенно отнася атмосферата й, превръщайки богатата на вода планета с потенциални условия за живот в студена пустиня.