сп. National Geographic - Октомври 2019
National Geographic KIDS - Октомври 2019

Тази тактика е по-ефективна от кафе или дрямка

15.9.2019 г.

Кафето е убиец на умората номер едно. И ако нищо друго не помогне, тогава е нужна кратка дрямка в обедната почивка. Но комбинацията от двете е наистина ефективна.

И то в този ред: първo изпийте чаша кафе, след това – подремнете. На пръв поглед този съвет може да звучи напълно погрешно – добре известно е, че кофеинът ободрява, а не приспива и в най-лошия случай може да ви струва голямо будуване.

Чаша кафе тъкмо преди кратка дрямка има положителен ефект върху енергичността и бодростта, когато се събудите. Наименованието на това малко биологическо чудо е „кафе+дрямка“, и то има своето научно обяснение.

Едва 20 минути след изпиването на кафето кофеинът стига до кръвта и оттам в мозъка. Той преодолява кръвно-мозъчната бариера почти безпрепятствено, бързо стига до мозъка и въздейства върху централната нервна система. Кофеинът много наподобява структурата на телесния аденозин, който е отговорен за подаването на сигнал за умора. Той влияе върху секрецията и действието на допамина или норадерналина като активира определени рецептори.

Кофеинът уравновесява действието на аденозина, тъй като влияе върху аденозиновите рецептори. Така нервните пътища не получават сигнал и продължават да работят. Това повишава мозъчната дейност в области като бдителност, концентрирано внимание и задействане на движение. Последното обяснява и защо понякога се разтреперваме от пиенето на твърде много кафе.

Но кофеинът не може да блокира всички аденозинови рецептори. Тук идва в сила формулата „кафе+дрямка“. По време на дрямка мозъкът ни естествено се прочиства от аденозина. Това означава, че след сън по-малко рецептори са повлияни от молекулата му. На кофеина му трябват 20 минути да стигне до рецепторите и да започне да действа.

Така че, ако изпием чаша кафе и след това веднага си полегнем, се случват следните две неща: първо, аденозиновите рецептори са се освободили по време на съня. Сега, ако кофеинът си проправи път към мозъка далеч повече рецептори от преди ще са свободни. Кофеинът въздейства върху тези рецептори и усещаме мощен прилив на енергия след събуждането – далеч по-силен от действието единствено на съня или кафето. Дори и да не заспите дълбок сън не се притеснявайте – формулата ще подейства. Просто трябва да сте сигурни, че сънят трае 20 минути, за да уловите пълния ефект на кофеина.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах