сп. National Geographic - Септември 2019
National Geographic KIDS - Септември 2019

Откриха вода в атмосферата на потенциално обитаема планета

12.9.2019 г.

Астрономи обявиха значително откритие в слънчева система на 111 светлинни години от нас.

За пръв път беше засечено наличието на вода в атмосферата на планета, която обикаля в обитаемата зона около своето слънце, пише Би Би Си.

Планетата се казва К2-18б и дава надежди, че на нея може да има форми на живот, подобни на тези на Земята. “За пръв път откриваме вода на планета, където температурите вероятно са съвместими с наличието на живот”, каза професор Джована Тинети от Юнивърсити колидж Лондон (UCL).  Според нея откритието е сензационно, като детайлите от него са публикувани в списание Нейчър Астрономи.

Обитаема зона се нарича района около една звезда, в който температурите позволяват водата да бъде в течна форма на повърхността на планета.

К2-18б е толкова далеч от Земята, че изпращането на сонда е невъзможно. Единственият шанс да разберем повече е да чакаме следващото поколение космически телескопи, които би трябвало да са налични след около десет години. Потенциално, те биха могли да търсят газове в атмосферата на планета, които може да са произведени само от живи организми, казва доктор Инго Валдман от UCL.

“Това е един от най-големите въпроси в науката и винаги сме се чудили, дали сме сами във Вселената,”, казва Валдман. “В рамките на 10 години ще знаем, дали в атмосферата там има химически вещества, произведени от живи същества.”/БГНЕС