сп. National Geographic - Август 2019
National Geographic KIDS - Август 2019

Индия изпраща мисия до Южния полюс на Луната

23.7.2019 г.

Вчера в 5:13 сутринта към Луната излетя космическата мисия „Чандраян-2“. Тя се отправи към Южния полюс на естествения спътник на Земята и ако всичко върви добре ще стигне там в началото на септември.

от Michael Greshko, National Geographic

С тази мисия Индия цели да стане първата страна осъществила контролирано кацане толкова близо до Южния полюс на Луната и четвъртата приземила се на лунната повърхност след Русия, САЩ и Китай.

Научният й инструментариум ще хвърли светлина върху загадъчния интериор на Луната и тънката й екзосфера и ще предостави важни подробности за химическия състав на лунния Южен полюс – едно от най-притегателните места за база на бъдещи лунни астронавти.

Мисията „Чандраян -2“е последният апарат, изпратен на Луната от индийската национална космическа агенция – Indian Space Research Organization (ISRO).

Целта на мисията е да продължи дейността на „Чандраян-1“ – първият индийски лунен апарат. Макар да приключи дейността си по-рано (той работи едва 10 месеца от планираните две години) данните, които предостави за замръзналата вода на лунната повърхност се оказаха изключително важни.

Изпращането на „Чандраян -2“ ще допълни космическата научна програма на ISRO. Сондата „Мангалиян“ кацна на Марс през 2014 г. и превърна Индия в първата страна, която успешно стига до Червената планета от първия път.

Макар кацането на Луната да е рисковано, районът на южния й полюс се счита за най-подходящото за хора място. Освен замръзнал лед и други съществени ресурси, върховете на кратера Шакълтън почти винаги са окъпани в слънчева светлина, което дава на бъдещите изследователи почти непрекъснат достъп до слънчева енергия.