сп. National Geographic - Юли 2019
National Geographic KIDS - Юли 2019

Надежда: Ще може ли ракът сам да се унищожава?

12.7.2019 г.

Американски изследователи направиха интересно откритие в битката срещу рака. Благодарение на него скоро ракови клетки ще могат да се унищожават сами. Как?

Ракът е едно от най-големите предизвикателства в медицината. При много хора злокачествените тумори се появяват внезапно и често се оказват смъртна присъда. Но сега учени установяват как могат да активират „саморазрушение“ в раковите клетки.

Ракът се развива когато клетките неконтролируемо се размножават. Тогава те образуват злокачествени тумори, които могат да разрушат различни органи в човешкото тяло.

Химиотерапията унищожава туморите като потиска делението на клетките. Нов терапевтичен подход се опитва директно да атакува факторите, причиняващи растежа на раковите клетки.  Учените се насочват към ген, наречен MYC, който е отговорен за много видове рак. Досега беше трудно генът да се атакува директно, но сега учените от Perelman Medical Institute в Пенсилвания са установили нов начин да елиминират гена. Те успяват да спрат растежа като блокират протеинът ATF4.

ATF4 активира гените, от които MYC се нуждае, за да расте. Той също така контрилира количеството протеин, което се произвежда в туморните клетки. Когато учените изключват ATF4 туморните клетки неконтролируемо произвеждат протеин докато умрат. Така се стига до саморазрушаването на раковите клетки.

Предстои да бъде установено дали тази процедура няма сериозни странични ефекти.