сп. National Geographic - Октомври 2019
National Geographic KIDS - Октомври 2019

Интересно твърдение: Жените са по-добри от мъжете за космически мисии

26.6.2019 г.

Физически и психически жените са по-годни от мъжете за експедиции в космоса. Защо тогава изобщо изпращаме мъже?

от Nadia Drake, National Geographic

Ако се готвите за междупланетна космическа мисия – много дълга и вероятно с цел заселване на далечни планети – изпращането на женски екипаж би бил разумен избор.

Преди с недоверие да вдигнете вежди не забравяйте, че NASA набира и изпраща екипажи съставени само от мъже от десетилетия насам. Всъщност за 58-те години през които земляните изпращат хора в космоса, около 11% - общо 63 на брой – са били жени.

Сега да разгледаме четири фактора. Жените по принцип са по-малки. Те по-леко понасят физическите ефекти от полетите в космоса. Жените притежават качества, които са по-подходящи за дългосрочни мисии. И последно, но не и по важност: населяването на други планети изисква репродукция, а досега това не е било възможно без наличието на жени, докато приноса на мъжа може да бъде…повече за това, малко по-късно.

Първо, предимството на теглото. Изпращането на по-леки хора в космоса е рационално, тъй като изстрелването и придвижването в космоса изисква гориво, което струва пари.

Изпращането на шест по-малки жени за месеци или години може да излезе значително по-евтино от изпращането на шестима здравеняка. Другата разлика идва от количеството храна, кислород и други ресурси, от които се нуждаят по-малките хора, за да оцелеят.

За кратко пътуване тази разлика е незначителна. Но ако целта е Марс – или звездите! – контрастът между изпращането на достатъчно храна за един голям мъж и за една малка жена може да се окаже голям, тъй като мъжете средно се нуждаят с между 15 и 25% повече калории на ден от жените.

Освен това по-малките хора отделят по-малко отпадъци (като въглероден диоксид и други телесни екскрети), което означава и по-малко натоварване на системите на космическия кораб, предназначени за рециклиране и изхвърляне на боклук.

NASA събира медицински данни от астронавтите си каto изследва физиологическия им отговор на летенето в космоса.

Изглежда мъжете в по-малка степен страдат от космическа болест, но при тях слухът по-бързо намалява. Жените изглежда имат по-голяма склонност към инфекция на пикочните пътища. При мъжете зрението се уврежда по-бързо, което при жените не е толкова често и в такава степен.

В няколкото проучвания, които целят да идентифицират факторите за успеха или провала в дългосрочните мисии, учените наблюдават екипи, които са минали през стресови земни аналози като пустинни преходи, полярни експедиции и антарктически изпитания. Те установяват, че мъжете се справят по-добре в краткосрочни ситуации, ориентирани към постигането на някаква цел, докато жените ги бива повече в дългосрочни ситуации тип обитаване.

Накрая стои и още един, по-провокативен въпрос: населяването на далечна планета. Можете да изпратите екипаж от три жени и трима мъже и да им кажете да се забавляват и да създават повече хора. Но я погледнете финансовата страна: защо да включвате мъже, след като можете да изпратите само техния „принос“ за следващото поколение, събран и криоконсервиран в малки шишенца? Изпращането на екипаж само от жени и банка със сперма прави една програма икономична, като в същото време се осигурява и генетично разнообразие

И така да обобщим. Ако се вземат предвид финансите,  физическите характеристики, психо социалните умения и способността да се износват космически бебета жените изглежда са по-годни за дълги космически пътувания. Това означава ли, че няма смисъл да се изпращат мъже на тези мисии?

Не съвсем. Според данни за групова динамика смесените екипи са най-успешни. Може да кажем защо жените биха се справили по-добре при дългосрочни пътувания в космоса, но не можем да заявим, че екипажи само от жени ще се справят най-добре.