сп. National Geographic - Октомври 2019
National Geographic KIDS - Октомври 2019

Хиляди спътници ще променят нощното небе

18.6.2019 г.

На 24 май Space X изпрати 60 сателита Starlink в орбита близо до Земята, а до 2027 г. около нашата планета ще кръжат общо 12 000 сателита. Те би трябвало да гарантират бърз интернет навсякъде по света, но астрономите са притеснени.

Сателитите изглежда са много по-ярки отколкото първоначално се предполагаше. Това е така, защото имат панел, който отразява слънчевата светлина. Те са особено видими в сутрешните и вечерните часове и излъчват по-ярка светлина от естествените звезди.

Снимките, правени от космоса, вече не са толкова чисти, тъй като сателитите оставят своята следа. На снимки с дълга експозиция, направени с телескоп, се виждат по няколко ивици. Сателитите са проблем особено при кадрите заснемани с новите светлинно-чувствителни телескопи като Large Synoptic Survey Telescope (LSST) в Чили.

Шефът на SpaceX коментира в Twitter тези критики. Осигуряването на интернет на над 3,3 милиарда души в света, които все още нямат достъп до глобалната мрежа е по-сериозен проблем отколкото тревогите на астрономите. „Да помогнеш на милиарди души, които живеят в лишения е по-голямото добро“, казва Илън Мъск.