сп. National Geographic - Юли 2019
National Geographic KIDS - Юли 2019

Изследователи откриха смъртоносна зона в Мексиканския залив

15.5.2019 г.

Учени откриха „езеро“ в Мексиканския залив, което има ужасни последици за всичко живо, което попадне в него, поради специфичния състав на водата. То е наречено Jacuzzi despair, съобщава Business insider.

Соленото езеро, което се намира на около 12 километра под океанското дъно, се състои основно от солена луга, метан и сероводород. Поради високата концентрация на тези химикали и изключително високото съдържание на сол, те не се смесват с нормалната морска вода. Соленото езеро е скрито в най-големите морски дълбини и за разлика от околната морска вода, която е с около 3 градуса по-топла, водата на соленото езеро е с температура около 19 градуса.

Наличието на това езеро озадачава дори учените: „Гмуркаш се на дъното и установяваш, че там има езеро. Имаш усещането, че си попаднал в друг свят“, разказва изследователят Ерик Кордс (Erik Cordes) в интервю за Seeker.

Почвата за тази зона на смъртта е била подготвена по време на юрския период, считат учените. Тогава Мексиканският залив все още е бил плитко море и разместването на земните плочи го откъснало от останалата част от морето. Водата се изпарила и оставила плътен слой сол, който с времето бил покрит от скални отлагания. По-късно морето наводнило сухата територия отново и на места солта се разтворила. В резултат солното съдържание в този район се покачило с три до четири пъти над нормалното.

За животните, които попадат в „езерото“, токсичното съдържание има фатални последици. Само някои дребни видове като миди, червеи и скариди оцеляват в отровната отвара.

За учените необичайното солено езеро е фантастично поле за изследвания. Всъщност тази екстремна среда предоставя важни предположения за това как живите организми се справят в непозната и вреждебна среда: „Има много хора, които разглеждат подобни екстремни хабитати на Земята като пример за това какво бихме могли да очакваме на други планети“, казва Кордс, цитиран от Business insider.