сп. National Geographic - Юли 2019
National Geographic KIDS - Юли 2019

Марсотресение! Учени засякоха трус на Червената планета

24.4.2019 г.

За първи път учени успяха да регистрират “марсотресение” или раздвижване на тектоничните плочи на Марс. Сеизмометърът на Insight (SEIS) е засякъл “слаб, но отчетливо сеизмичен” трус.

Националният център за космически изследвания на Франция обяви, че куполовидната сонда, наречена Сеизмичен експеримент за вътрешната структура (SEIS) е засякла трус.

Сондата се намира на Марс от декември, като задачата и способностите й са да засича вибрации, предизвикани от времето, от удари на астероиди и от движения на пластовете на Марс.

Според космическата агенция, SEIS е засякла “слаб, но отчетливо сеизмичен” трус. Той е бил засечен на 6 април, като учените все още уточняват произхода му, за да са напълно сигурни в резултатите.

Надеждата е да бъдат събрани данни от активността във вътрешността на Марс, за да се разбере повече за формирането на планетата преди милиарди години. “Чакаме първото марсотресение от месеци”, каза Филип Лоньон от Института по физика в Париж.

А според Брус Банърд от американската космическа агенция НАСА, първият засечен трус поставя началото на нова дисциплина в науката – Сеизмология на Марс.

За разлика от Земята на Марс тектонични плочи по-скоро няма. Счита се, че причина трусовете е бавното охлаждане на планетата, при което небесното тяло се свива, а на повърхността му се образуват разломи. Възможно е причина за трусовете да са метеорити и вероятно движението на магма дълбоко под повърхността на планетата.