сп. National Geographic - Август 2019
National Geographic KIDS - Август 2019

Астронавти-близнаци носят нови познания за човека в космоса

18.4.2019 г.

Медицината обича близнаците – почти напълното физическо и генетично съвпадение при тях създава идеални условия за сравнение на човешките реакции при промени в заобикалящата ни среда.

от Catherine Zuckerman, National Geographic

Златна мина за учените е, ако се окаже, че  близнаците са и астронавти. Ето защо НАСА веднага се възползва от възможността, когато американският астронавт Скот Кели предлага той и братът му близнак Марк да участват в тест, който изследва как дългосрочният престой в космоса се отразява на човешкото здраве.

Започва първото по рода си изследване: идеята е Скот да пътува до Международната космическа станция, където да прекара една година, водейки живот на астронавт и работейки в границите на микрогравитация. Междувременно на Земята Марк да служи като генетично идентичен контролен маркер, водещ живот на обикновен гражданин.

Този изключителен експеримент започва на 27 март, 2015 г. и приключва на 2 март 2016 г. Преди, по време на и след едногодишния период екип учени от различни области изследват двамата мъже чрез молекулярни, физиологически и поведенчески тестове. Откритията, които са описани в доклад, публикуван тази седмица в списание Science, предлагат редица отговори, които може да се окажат полезни за бъдещи мисии до Луната, Марс или други планети.

И така докато е на МКС Скот е в добро здраве, но сравнявайки го с Марк учените наблюдават известни промени.

Една от разликите е при окончанията на хромозомите, известни като теломери. Тези части от генетичен материал са биомаркери за остаряване и за потенциален риск за здравето, казва един от авторите на изследването Сюзън Бейли от Colorado State University.

Учените също така установяват аномалии като инверсии и транслокации в някои от хромозомите на Скот и известни промени в неговата ДНК, както и промени в генната му експресия. Освен генетичните ефекти при Скот се появяват уплътняване на ретината и промени в каротидната артерия. Има промени и в чревния микробиом, който се различава от този на неговия брат-близнак.

Дали тези показатели се нормализират след като Скот се е завръща на Земята? Не съвсем. Над 90% от гените му са се върнали към нормалните нива, но някои от промените са останали.

Това означава ли, че една година престой в космоса ни разболява и ни прави по-малко умни?

Определено не. Преди всичко целият екип набляга на факта, че проучването е проведено само с двама участници. Има ли то други недостатъци?

Макар  да хвърля светлина върху потенциалните рискове за човека от продължителен престой в космоса, изследването не отговаря на въпроса как астронавти биха изкарали една мисия до Марс. Това отчасти се дължи на факта, че МКС не се намира в далечния космос, а е в орбита около Земята, където е обвита в магнитното поле на нашата планета и също така е защитена от най-вредната космическа радиация.

За да продължи да изследва дълготрайните ефекти от престой в космоса НАСА планира и други едногодишни мисии на МКС, както и повече наземни изследвания. В идеалния случай това бъдещо проучване ще включва астронавти, работещи отвъд ниската земна орбита, като например на Луната или в по-далечния космос.

Няма да навреди на изследванията, ако тези бъдещи астронавти случайно се окажат и  близнаци.