сп. National Geographic - Септември 2019
National Geographic KIDS - Септември 2019

Доброто здраве е нещо повече от дълъг живот

9.4.2019 г.

Светът остарява. До 2050 г. ще има повече от два милиарда души на възраст над 60 години и над 430 милиона на възраст над 80 години - два пъти повече, отколкото днес.

За първи път в историята повечето от нас могат да очакват, че ще живеят до 60 или повече години; бебетата, родени днес, вероятно ще живеят и над 100 години. Това е невероятна възможност, но - на определена цена!

С напредването на възрастта ставаме по-податливи на болести, а нуждите ни от здравеопазване все по-многобройни и по-сложни. Това води до увеличаване на разходите и намалява качеството на живот. Много хронични заболявания, свързани със старостта, като остеоартрит и деменция, са нелечими и изискват дългосрочни грижи. Успешното лечение на сърдечно-съдови и ракови заболявания удължава живота ни. Но за да живеем по-дълго качествено, трябва да се подготвим физически, ментално и финансово.

Средната продължителност на живота се е увеличила до 72 г., но не съществуват много доказателства, че възрастните хора днес са по-здрави отколкото техните родители са били. Стареенето е причинено от натрупването с течение на времето на молекулярни и клетъчни увреждания, които постепенно намаляват физическите и умствените способности и увеличават риска от заболяване.

Генетиката играе важна роля за възрастта на органите ни, но си казват думата физическата и социалната среда, както и полът, етническата принадлежност и социално-икономическият статус. Те пък влияят върху развитието на здравословно поведение – например при хранене, психично здраве и начин на живот. Факт е, че ние имаме много по-голям контрол над бъдещото ни здраве, отколкото навярно си представяме, но и трябва да се грижим повече за себе си отколкото преди години за да имаме по-дълъг живот.

Вероятно най-важният начин да запазим здравето си е да тренираме. Ако сме активни, намаляваме риска от развитие на хронични болести и затлъстяване, както и диабет, артрит и болестта Алцхаймер. За да се поддържа здраво тяло помага и бързата разходка, при която сърдечната честота достига до над 105 удара в минута, точката, в която тялото започва да изгаря мазнини.

Ние сме това, което ядем . Една балансирана диета от въглехидрати, мазнини и протеини осигурява енергия и вещества, от които се нуждаем, за да поддържаме здраво тялото си. Трябва да се храним балансирано, както и с добър микс от витамини, минерали и антиоксиданти, от които се нуждаем.

Това, което пием, е също толкова важно. Проучванията сочат, че кафето може да намали риска от деменция. Докато ключът към приема на алкохол и кофеин е умереността, това, което не трябва да забравяме, е водата. Почти всички болести се причиняват от недостатъчната консумация на вода, тъй като добре хидратираното тяло изхвърля токсините, възпалителните процеси намаляват, засилва се обмяната на веществата и се подобряват енергията, храносмилането и менталната дейност.

Все повече физическите упражнения се смятат за изключително важни за психичното здраве. Известно е, че стресът увеличава риска от диабет, влияе на имунната система и хроничния стрес, затлъстяването, рака, астмата, депресията и болестта Алцхаймер. Медитацията или просто избягването и справянето със стреса оказват голямо влияние. От значение са и редовните социални контакти със семейството и приятелите, постигането на поставените цели в работата и търсенето на нови изживявания.

Достигането на все по-напреднала възраст ще бъде една от най-значимите социални трансформации в света. Това означава да поемаме отговорност за бъдещото ни здраве.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах