сп. National Geographic - Ноември 2019
National Geographic KIDS - Ноември 2019

В Антарктика садят краставици

21.3.2019 г.

Изследователска база си е поставила цел да отгледа свежи зеленчуци като част от живота на Марс

Земя на безмилостен вятър и лед – Антарктика е много далеч от свежите зеленчуци. И все пак, на брега на континента растат краставици, до тях гроздове от листа швейцарска къдрица, пресни билки и пиперлива рукола.

Тези оранжерийни зеленчуци са „звездите“ на един от няколкото научни проекта, които се провеждат в Neumayer Station III, германска изследователска станция, ръководеня от Alfred Wegener Institute. Основната задача на оранжерията са проучвания как да се отглежда храна в Космоса. По-конкретно, изследователите, работещи там, искат да знаят дали астронавтите могат да произвеждат част от храната си, ако заживеят на Марс.

Освен Международната космическа станция (ISS) , Neumayer може би е едно от най-добрите места за проучване на този въпрос. Намира се на източния бряг на морето Уедъл. До станцията може да се стигне само със самолет или ледоразбивач и само през лятото и ако времето на Антарктика позволява.

„Това място най-точно наподобява Космоса“ – казва фотографът Естер Хорват, който прекара девет дни през януари в станцията. Neumayer, за разлика от други полярни изследователски станции, е единствената, която функционира целогодишно на леден шелф. Там едновременно живее само деветчленен екипаж и голяма част от работата си извършва в голяма сграда, оборудвана дори с малко баскетболно игрище, голям екран и други удобства.

„По принцип цяла година можете да не напускате сградата“ – казва Хорват. Ротацията продължава 14 месеца и през това време има само една доставка на храна. Също така не се допускат посетители. Като се има предвид отдалечеността на мястото, задължително е един от членовете на екипа да е лекар и хирург.

„Другото интересно е, че на Антарктика не можеш да помиришеш нищо, но когато влезете в оранжерията, усещате мириса на домати, чушки, краставици, зеленчуци – допълва Хорват. – Това много успокоява и зарежда.“

Засега системата работи добре. И възоснова на опита на екипа в Neumayer Station III оранжерия като тази може драстично да подобри живота в Космоса.