сп. National Geographic - Март 2019
National Geographic KIDS - Март 2019

Проучване показва защо не трябва да спим до късно през уикенда

16.3.2019 г.

Когато през седмицата задачите и отговорностите се натрупат, често изглежда, че има само един начин да се справим с всичко, а именно чрез по-кратък сън, тъй като можем да наваксаме през уикенда

Но учените от University of Colorado в Боулдър, Колорадо, САЩ, съветват да не го правим, въпреки че ще се почувстваме по-добре, ако спим по-дълго в края на седмицата. Щетите, причинени от постоянната липса на сън, не могат да бъдат заличени от допълнителна доза през уикенда, твърдят изследователите. Още по-лошо е, че преминаването от недостатъчно към прекалено много сън може дори да доведе до стрес и риск от диабет.

Тялото ни се нуждае от сън, за да се възстанови; обработва се нова информация, съхраняват се спомени и се компенсира метаболизмът. Когато сънят липсва, тялото все по-често абсорбира лошата захар в клетките, натрупва повече мазнини, а паметта отслабва.

Изследователският екип на Кристофър Депн открива, че при недостатъчен сън хората дори са склонни да приемат повече калории. „Възстановяването през уикенда или спането до късно не са ефикасна стратегия за коригиране на метаболитните нарушения, причинени от постоянната липса на сън“, пише в публикация съавторът Кенет Райт, цитиран от Business insider.

За изследването учените са сформирали три групи по 36 души и са наблюдавали резултатите от липсата на сън за период от девет дни. Едната група е оставена да спи по 9 часа на денонощие, втората само по 5 часа, а на третата е позволено да спи до късно през уикенда, за да се възстанови от петчасовия сън през работната седмица.

Оказва се, че хората от групата с малко сън са си хапвали честичко и така малко са увеличили теглото си. Тялото им е произвело повече инсулин, за да понижи нивата на кръвната захар - начални признаци за диабет. Повтарящата се промяна от малко към повече сън всъщност е влошила негативните ефекти върху тялото на хората от третата група.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах