сп. National Geographic - Май 2019
National Geographic KIDS - Май 2019

Какво е днес времето на Марс? Вече знаем отговора

25.2.2019 г.

Апаратът Insight, който кацна на Марс през ноември 2018г., може да отчита времето на Марс.

Обикновено сутрин преглеждаме времето, за да придобием представа какво ни чака  през деня. Но ако прогнозата за времето на Земята ви е скучна, хвърлете поглед към последната иновация на НАСА – прогнозата от марсохода InSight за времето на Червената планета.

Освен темпепратурата на Марс InSight може да отчита вятъра и налягането на планетата. „За първи път получаваме такава подробна информация за времето на Червената планета“, казва Дон Банфийлд, директор на метеорологическата мисия.

Апаратът InSight се намира близо до марсианския екватор, на 4 градуса северно, така че изследва марсианската зима. „На северното полукълбо на Марс цари бурно време в момента“, казва Банфийлд.

Според последните данни температурата на Марс в пет сутринта местно време е минус 95 градуса по Целзий. Когато Слънцето затопли повърхността на планетата максималната температура стига минус 5 градуса по Целзий. С помощта на InSight учените също така могат да засичат по-малки урагани. „Те развиват скорост от около 100 километра в час“, казва Банфийлд. „Разклащат апарата и ние виждаме много от тях. По-големите имат диаметър от над 100 метра.“

За разлика от други системи за отчитане на времeто InSight има и специална способност: да засича тектонска активност и метеоритни удари в реално време, което означава, че може да регистрира и земетресения. „С нашата мисия е възможно да филтрираме шума  в данните и да видим кога приближава земетресение“, казва Банфийлд.

Ако искате да знаете какво е времето на Марс днес, може да го проследите ТУК.