сп. National Geographic - Април 2019
National Geographic KIDS - Април 2019

Последните 5 години бяха най-горещите

11.2.2019 г.

Планетата се затопля и няма никакви сигнали да спре

Официално: 2018 г. е четвъртата най-гореща година, отчитана някога, твърдят учените от National Oceanic and Atmospheric Administration (НОАА) и от НАСА в своя годишен доклад.

През последните десетилетия температурите се покачват постоянно, варират леко нагоре и надолу от година на година в зависимост от естествените колебания на климата, като Ел Ниньо, но следват последователна възходяща линия. Последните пет години – от 2014 до 2018 г. – са най-топлите, отбелязани през 139-те години, откакто NOAA проследява глобалната температура. Според учените, температурите са се покачили с повече от два градуса по Фаренхайт от средните за ХХ век.

Затоплянето на климата не се наблюдава само през лятото, а вече и зимата не е толкова студена, както преди: също така това може да направи бурите по-силни, а дъждовете – по-интензивни. Затоплянето може да промени условията кога и къде да вали сняг или кога да замръзват езерата и да препрограмира начина, по който циркулират океаните.

Все по-увеличаващите се температури са предизвикателство за хората и другите живи същества по света. През миналата година топлинни вълни от Европа до Австралия разтърсиха планетата и предизвикаха опустошителни пожари. Учените откриха, че европейските топлинни вълни са около пет пъти по-горещи, вероятно поради предизвиканите от човека климатични промени.

Прогнозите за следващите години са подобни. Met Office във Великобритания прогнозира, че 2019 г. вероятно ще бъде дори по-топла от 2018 г. Учените подчертават, че емисиите на парникови газове са основният фактор, който повишава температурите както през последните десетилетия, така и в бъдеще.