сп. National Geographic - Март 2019
National Geographic KIDS - Март 2019

Загадката на тунгуската катастрофа си остава

23.1.2019 г.

На 30 юни, 1908 г. в 7:14 сутринта в Сибирската тайга възниква експлозия, която занимава учените по света вече повече от 100 години.

Тунгуска е името на мястото, където за един час са повалени и изкоренени около 80 милиона дървета, целият район е опустошен и загиват стотици елени. Твърди се, че експлозията е имала разрушителна сила на около 185 ядрени бомби и е била усетена не само на континента. Никой обаче не може с точност да каже каква е била причината за взрива.

Доказателства няма и учени и местни жители започват да допускат различни възможности за причината за експлозията. Няма останали никакви следи, освен разказите на свидетелите и обгорелите дървета. Не са намерени части от метеорити.  Събитието се превръща в мит: правят се филми, пишат се книги, дори се продават напитки с билки от региона като енергизиращи.

„Има около 120 теории за причината“, казва професор Готлийб Полцър в интервю за Spiegel Online. Италианският учен Джузепе Лонго допуска експлозия, която е станала в земната атмосфера и е била причинена или от скалист метеорит или от комета. През 1991 г. той намира останки от титан, злато и мед в района, които сочат че вероятно става въпрос за метеорит.

Но пък скални останки не са намерени никъде. Това опровергава теорията за метеорита. Има и предположение, че експлозията е резултат от процеси във вътрешността на Земята. Вулканичната теория на Галт Волфганф Кундт печели все повече поддръжници. Пукнатини в земята говорят за вулканично изригване. Подобни изригвания са ставали причина за много исторически събития, като изчезването на динозаврите например. По-тревожното е, че тунгуската катастрофа може да се повтори и на някой друг континент.