сп. National Geographic - Февруари 2019
National Geographic KIDS - Февруари 2019

На коя възраст ще сте най-самотни?

22.1.2019 г.

University of San Diego проучи на коя възраст ще сте най-самотни

Ако сте сами, не е нужно да сте самотни. Всъщност онези, които са самотни, често не са сами. Да бъдеш сам е физически факт, а самотата е психически, но и двете могат да вървят ръка за ръка. Учените откриват, че хората на определена възраст са изложени на риск да страдат от самота.

Под ръководството на Дилип Йесте, професор по психиатрия и неврология в University of San Diego, учени изследвали психичното здраве и вероятността да бъдат самотни на 340 души на възраст между 27 и 101 години. Техните констатации са представени в списание International Psychogeriatics на University of Cambridge.

Според учените хората над 80-годишна възраст страдат най-често от самота.

Застрашените често не показват никакви признаци

Учените откриват нещо изненадващо. Много от хората, които изследват, за разлика от хората над 80-годишна възраст, не показват външни признаци на самота. „Нямаха значителни физически проблеми и не страдаха от сериозни психични заболявания като депресия или шизофрения... Тези участници бяха обикновени хора – споделя Йесте. Но бяха самотни.“

Изследователите открили, че съществува връзка между самотата и емоционалната интелигентност. Емоционално интелигентните хора са по-малко самотни. „Това може да се дължи на факта, че емоционалната интелигентност им помага да изпитват емпатия, състрадание, емоционално регулиране, да противодействат или предотвратяват тежката самота“ – твърди Елън Лий, един от авторите на изследването.

Самотата невинаги е свързана със социалната изолация

Има две други възрастови групи, в които хората са склонни да бъдат самотни. Едната група са хората в средата на петдесетте години. Така наречената криза на средната възраст води до интензивна конфронтация за смисъла на живота и смъртта. За изненада на учените обаче много хора страдат от самота дори в края на 20-те си години.

В края на 20-те си години е време за важни решения, което е стресиращо. Често се сравняваме с връстниците си и смятаме, че те са взели по-правилни решения, отколкото ние. Тогава се появява и чувството за вина защо сме направили това или онова.

„Трябва да мислим по различен начин за самотата. Не става дума за социална изолация. Човек може да бъде сам и да не се чувства самотен и обратното – може да се чувства самотен и сред тълпа. Нужно е да намерим начини да увеличим емоционалната интелигентност на хората“ – казва Йесте пред американския информационен канал CNN.