сп. National Geographic - Юли 2019
National Geographic KIDS - Юли 2019

Какво ще стане ако Северният и Южният полюс се разменят?

19.1.2019 г.

Земното магнитниo поле защитава планетата ни от вредната космическа радиация. Но този щит може скоро да претърпи трансформация, която да застраши живота на Земята.

Земята има два Северни полюса: географският, който не се мени и магнитният, който винаги е в движение. Сега той се движи по-бързо от обичайното.

Причина за това движение е течното желязо в ядрото на нашата планета и учените отдавна го следят. Те са установили, че през изминалите 150 години магнитният Северен полюс се е отклонил с 1100 километра към Северна Канада. Сега напредва с 40 километра в година към Сибир.

Това може да е знак, че ни очаква нещо невиждано: завъртане на магнитните полюси. Ако това се случи, то ще се отрази не само на компасите ни.

Земята невинаги е имала един единствен магнитен Северен и Южен полюс. Доказателства сочат, че в продължение на стотици, дори хиляди години, планетата ни е имала четири, шест и дори осем полюса едновременно. Ако това се случи повторно последиците едва ли ще бъдат благоприятни за човечеството.

Дали е по-добре да имаме осем полюса, отколкото два? Не. Реалността сочи друго: многото магнитни полета започват да се противопоставят едно на друго. Това отслабва земното защитно магнитно поле с до 90% по време на полюсно завъртане.

Тази промяна би могла да се отрази на вътрешния компас на много животни, които използват магнитното поле за навигация. И още нещо – тя би превърнала някои места на планетата ни в прекалено опасни точки за обитаване.

Какво ще се случи в космоса? Сателитите и космическите мисии с астронавти на борда ще имат нужда от допълнителна защита, която ние сами ще трябва да си осигурим. Без нея силната космическа и слънчева радиация ще повредят платките на уредите и ще повишат риска от рак при астронавтите.

Процесът  на обръщането на полюсите се следи от сателити на Европейската космическа агенция, които събират данни за силата на земното магнитно поле.