сп. National Geographic - Март 2019
National Geographic KIDS - Март 2019

Втори Голям взрив ще унищожи Вселената

18.1.2019 г.

Вселената може да бъде разрушена точно така, както е възникнала: с голям взрив.

До този извод са стигнали физици от Harvard University. Изследователите открили, че дестабилизирането на Хигс бозона – малка квантова частица, която придава маса на останалите елементарни частици – може да доведе до експлозия на енергия, която да улови всичко във Вселената и да преобърне законите на физиката и химията.

В проучване, направено от физиците и публикувано преди около месец в списание Physical Review D, те изчислили кога точно Вселената ще намери своя край. Те са 95% сигурни – статистически – че Вселената ще продължи да съществува най-малко 10 на 58-ма степен години.

Гигантски взрив ще сложи края на Вселената

Хигс бозонът, открит през 2012 г., има определена маса. Според изследователите, ако масата се промени, ще обърне физиката с главата надолу. Нестабилен Хигс бозон ще отприщи гигантски взрив, подобен на Големия взрив, който е създал нашата Вселена.

Изследователите твърдят, че този колапс може да започне около черна дупка някъде в Космоса. Те дори смятат, че може би вече е започнал. Джоузеф Ликен, физик от Fermi National Accelerator Laboratory, казва: „Ние сме на място, където Вселената може да съществува дълго време, но в един момент ще се появи голям взрив.“