сп. National Geographic - Април 2019
National Geographic KIDS - Април 2019

Откриха планета на съкровищата

18.1.2019 г.

HD219134 b – така се казва наскоро откритата супер-Земя, на която вероятно има безценни съкровища.

В журнала Monthly Notices of the Royal Astronomical Society учени обявиха, че наскоро откритата екзопланета се намира на 21 светлинни години от нас и е пет пъти по-масивна от Земята.

Тази екзоплаетна има по-ниска плътност от земната и са й нужни три дни, за да обиколи своята доста по-гореща звезда. Изследователите предполагат, че на тази супер-Земя има сапфири и рубини. Причината, че HD219134 b е богата на алуминиев оксид  - съществен компоненет в много скъпоценни камъни.

Нова категория супер-Земи

Според учените тази супер-Земя може да се отенсе към нова категория, тъй като периодът й на охлаждане е различен от този на другите планети подобни на Земята.
„Вълнуващото е, че тези обекти са напълно рзлични от повечето планети, подобни на Земята, ако въсщност изобщо съществуват“, казва авторът на проучването Каролайн Дорн от Университета в Цюрих.

„Въз основа на нашите изчисления установихме, че тези планети имат дест до двадесет процента по-ниска плътност от тази на Земята. Разгледахме различни сценарии, за да обясним наблюдаваните плътности. Открихме трима кандидати, които принадлежат към нова катергория на супер-Земи. Сред тях са WASP-47 e, екзопланета на 652 светлинни години и 55 Cancri e, известна като „диамантената планета“.

Проучванията ще трябва да продължат, тъй като няма окончателно обяснение за ниската плътност на супер-Земята HD219134 b.

Първата супер-Земя е била откритаа през 1992 г. от полския астроном Александър Волсцан и канадския радио астроном Дейл Фрейл.