сп. National Geographic - Август 2019
National Geographic KIDS - Август 2019

Могат ли земетресенията да причинят вулканични изригвания?

17.1.2019 г.

Вероятната връзка между тези два геоложки процеса отдавна вълнува и разделя учените.

от Джордж Андрюс, National Geographic

Тектонските земетресения са сред най-мощните природни явления на Земята. Затова не е изненада, че често ги смятат за причина за вулканичните изригвания.

Вулканите често са разположени в сеизмично активни части на света. Да вземем например т.нар. Тихоокеански огнен пръстен, който представлява регион с формата на подкова и минава по ръба на тектонските плочи в Тихия океан. Тук са съсредоточени 90 процента от регистрираните земетресения в света и 75 процента от всички активни вулкани.

В подобни сеизмични горещи точки изригванията на вулканите и земетресенията често се случват почти едновременно, което е логично. Въпреки това не може да се приеме, че винаги има връзка между дадено земетресение и последващо вулканично изригване.

„Вулканът вече може да се е бил подготвил за изригвване или да изригва продължително време“, казва вулканологът Джанин Крипнър.

Въпреки това въпросът дали земетресенията могат да причинят вулканични изригвания е сериозен и учените го изследват от векове. Множество доказателства от скорошни проучвания сочат, че в определени ситуации между двете явления връзка има. Какво е мнението на учените към момента?

Ацуко Намики, доцент по геонауки в Университета в Хирошима, се позовава на няколко геофизически проучвания според които двете явления са свързани. Доклад от 1993 г. например свързва земетресение с магнитуд 7,3 в Калифорния с последвали вулканични и геотермални смущения. Проучване от 2012 г. предполага също така, че земетресение с магнитуд 8,7 в Япония от 1707 г. е изтласкало магма в по-плитките слоеве и е причинило силното изригване на вулкана Фуджи 49 дни по-късно.

Геологическата топографска служба на САЩ също смята, че земетресенията отключват изригвания. Тя посочва няколко исторически примера според които силното разтърсване на земята  или способността на земетресенията да променят налягането  в прилежащи източници на магма, могат да  предизвикват изригване. Службата цитира земетресение с магнитуд 7,2  на хавайския остров Килауеа от 29 ноември 1975 г. , което е последвано от кратко изригване.

Вероятно е едновременното случване на тези събития да е било просто случайност. Геолозите трябва да разберат какво точно отключва вулканите и да изключат случайностите преди със сигурност да потвърдят, че връзка между двете явления има – а сложният геоложки строеж и процеси на Земята правят това изключително трудно.