сп. National Geographic - Септември 2019
National Geographic KIDS - Септември 2019

Учени установиха: Кои хора са несимпатични

14.1.2019 г.

Хуморът ни се отплаща в много ситуации – веселите хората често са предпочитани, когато си търсим партньор

Те бързо стават симпатични и създават впечатление, че можем да се забавляваме с тях. Но не всеки харесва шегите им. Особено хората с морал, както отбелязват психолозите в списание Journal of Personality and Social Psychology.

Група изследователи с ръководители Кай Чи Ям и Кристофър Барнс от University of Washington в Сиатъл, открили, че тъй наречените моралисти имат много по-слабо чувство за хумор. В индивидуални експерименти с няколко стотин участници изследователите установяват, че тези хора се съмняват в собствената си етична почтеност, когато се смеят на вицове, които са морално осъдителни - и според тях не бива да се шегуват.

Моралистите могат да си сътрудничат добре с други хора и са по-социални и отзивчиви. Те обаче имат един основен недостатък, както отбелязват учените: често имат неприятен ефект върху останалите. Тези, които са прекалено морални, инстинктивно създават впечатление, че упрекват по-малко добродетелните хора. Очевидно е предимство, ако можеш да се надсмиваш над себе си.