сп. National Geographic - Май 2019
National Geographic KIDS - Май 2019

Китай кацна на далечната страна на Луната: Какво следва?

4.1.2019 г.

Вечерта на 2 януари китайски апарат, наречен на древната богиня на Луната, Чанъе, се приземи на далечната страна на Луната, където досега не бе стъпвал нито робот нито човек.

от Майкъл Грешко, National Geographic

„Това е първото по рода си кацане“, казва експертът по лунна геология Клайв Нийл. „За първи път някой успява да приземи апарат на далечната страна на Луната.“

Събраните данни би трябвало да предоставят ценна информация за тази невиждана досега част на Луната.

Луната обикаля около Земята вече повече от 4,5 милиарда години и за това време земното притегляне е синхронизирало скоростта на въртене на Луната със земната орбита. В резултат Луната се завърта както около оста си, така и около Земята за 28 дни. Това означава, че винаги една и съща нейна страна гледа към Земята, а далечната й страна не можем да видим от нашата планета.

Трудно е да се поддържа комуникация със Земята по време на кацане на тъмната страна, тъй като самата Луна блокира радиосигнала. Когато астронавтите от „Аполо“ минали покрай тъмната страна те нямали никакъв контакт със Земята.

Много от инструментите на борда на „Чанъе-4“ са реплика на инструментите от неговия предшественик – „Чанъе-3“. Сред тях има няколко камери, в това число и тези, с които „Чанъе-3“ е направил панорамни снимки на лунната повърхност. „Чанъе-4“ е оборудван и с радар, който може да проникне в лунната повърхност.

Апаратът носи на борда си семена от растения и яйца от копринени буби, както и нискочестотен спектрометър, с който учените ще могат да изучат слънчевата атмосфера.

Не всички инструменти на борда на Чанъе-4 са китайски. Учените от мисията са работили в екип с немски изследователи. Шведи пък са сложили йонен детектор на роувъра. Радио-телескопичният инструмент е дело на холандско-китайски усилия.

Сътрудничество между американската космическа агенция и Китай обаче би било трудно. Има разпоредба, която забранява на НАСА да работи с Китай, освен ако проектът не е изрично оторизиран от Конгреса или сертифициран от ФБР.

Китай има амбициозни планове за лунната изследователска програма. Следващата й мисия, „Чанъе-5“, ще се опита да кацне на лунната повърхност и да върне проби на Земята. Плановете на страната след 2020 г. включват и обсъждане за изпращане на хора на Луната и изграждане на база там.