сп. National Geographic - Юли 2019
National Geographic KIDS - Юли 2019

УЧЕНИТЕ ОТКРИХА: Раковите клетки обичат златото

17.12.2018 г.

Изследователи разработиха 10-минутен тест с помощта на злато, чрез който откриват раково заболяване

Изследователи от University of Brisbane направиха открития в изследванията на рака, които позволяват лесно и ранно диагностициране. Методът е евтин, с продължителност само 10 минути и открива раково заболяване. Основното средство за идентификация са златни частици. Резултатите от изследването са публикувани в списание Nature.

Раковите клетки умират и се подновяват, подобно на здравите клетки. За разлика от здравите обаче, раковите клетки се пукат и освобождават вещество, което се разнася по кръвта; включително DNS. Екипът, ръководен от Абу Сина, Лаура Караскоса и Мат Трау, идентифицира специфични структури, които отличават раковите от здравите клетки.

Откриването на ключа към диагностицирането на всички видове рак е може би най-голямото предизвикателство за учените: раковите клетки са много разнородни и се различават и по подвидове. Въпреки това изследователите забелязали, че метиловите групи на раковите клетки, групирани на определени места в тялото, са подредени в геноми, докато здравите клетки са разпръснати. Тези схеми са открити в тъканите на гърдата, дебелото черво, лимфните възли и рака на простатата.

Това, което е общо: ДНК с рак е привлечена към устойчиви субстанции като златото. По този начин може да се определи дали една тъкан е ракова или не.

90% били точните резултати при проведени около 200 теста. „Все още не можем да кажем със сигурност дали методът е положил крайпътния камък в изследванията на раковите заболявания и дали е съвместим с всички видове рак. Но това, което можем да твърдим, е, че е изключително елементарен за изпълнение, евтин и много надежден и заменя сложните и скъпи лабораторни изследвания“ – казва в изявлението си Трау. Въпреки това не може да се каже със сигурност в кой точно орган се намира ракът.

Фактът, че мъртвите ракови клетки са освободили ДНК в кръвта, прави възможно да се вземе за анализ само една кръвна проба или една тъкан. Тази технология може да се прехвърля и на преносими устройства като смартфони, използващи електрохимични системи.