сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Декември 2018

Сензационно откритие за Хепатит В

7.12.2018 г.

Изследователи откриха 400-годишно тяло - находката променя разбирането за една от най-разпространените съвременни болести

Хепатит В е едно от най-честите инфекциозни заболявания в света. Около 350 милиона души са носители на патогена. Само през 2015 г. 887 000 души са починали от вируса на хепатит В (HVB), който атакува черния дроб. Особено застрашени са децата, старите хора и хронично болните с изтощена имунна система.

За да се борим ефективно с болестта, е изключително важно да научим повече за произхода и еволюцията на вирусите. Изследователски екип направи ново разтърсващо откритие - върху 440-годишно тяло на момче. Прогнозира се, че детето е починало през 1569 г. и е било само на две години. Погребано е в катедралата Сан Доменико Маджоре в Неапол.

Оказва се, че детето най-вероятно е починало след заразяване хепатит В. Интересно: Въпреки че вирусите обикновено се развиват бързо, понякога в рамките на няколко дни, патогенният щам на хепатит В очевидно не се е променил през последните 440 години.

Според твърдение на изследователи от McMaster University публикувано в научния портал EurekAlert, находката е силна индикация, че болестта се е разпространявала сред хората в продължение на много векове.

„Колкото повече научаваме за минали пандемии и епидемии, толкова повече разбираме как функционират и се разпространяват съвременните патогени“ - обяснява еволюционният генетик Хендрик Поанар от McMaster University.